Het lijkt wel een hype! Verschillende modellen die ook in onze cursus model staan, plaatsen regelmatig foto's van werk dat van hen gemaakt is, op Facebook. Opvallend dat zij de laatste tijd regelmatig in reliëf vereeuwigd zijn.
De techniek
Voor het werken met reliëf begin je met het maken van een platte ondergrond. Daarop teken je met een houten spateltje grof de contouren van het model. Binnen die contouren plak je stukjes klei die in reliëf het model weergeven. Het lijkt alsof je een driedimensionaal beeld halveert en één helft op de ondergrond plakt. Maar ... er komt meer bij kijken! De laag klei die je op de ondergrond plakt, is over het algemeen namelijk niet dikker dan slechts 1 of 2 centimeter.
Normaal zit, staat of ligt het model vóór de groep op een podium en wordt rondgedraaid zodat alle kanten goed zichtbaar zijn. Nu werd het podium midden in de ruimte gezet en namen wij er omheen plaats. Zo konden we vanuit verschillende perspectieven werken. Het model werd niet rondgedraaid omdat er bij deze techniek 'aan de achterkant geen mensen wonen'.
Eerste les
We werkten aan slechts één stand. Als je dat wilde kon je daar dus de hele les aan spenderen. Afhankelijk van waar je ging zitten, koos je voor de voorkant of de achterkant. Ik maakte twee reliëfs: één van de voorkant en de tweede van de achterzijde.
De voorkant
Bij mijn tekening op de ondergrond dreigden - uiteraard - de voeten weg te vallen. Dit was te verhelpen door de ondergrond wat te vergroten en zo meer ruimte te creëren.
Wat deze stand lastig maakte, waren de verkortingen in de benen. Die zijn niet helemaal goed gelukt. Het rechterbeen hangt er nu een beetje als 'geknakt' bij. Daar moet ik duidelijk nog even op oefenen. Net als op het hoofd.
De achterkant
Ook hier had ik wat moeite met de voeten die ook nu weer verder reikten dan mijn ondergrond groot was.
Ik heb dit keer niet de ondergrond groter gemaakt, maar de voetjes laten uitsteken. Hoewel de voeten uitzonderlijk groot lijken, passen ze toch bij de rest van het beeld.
Met een beeld dat je laat drogen of uiteindelijk bakt, moet je erg oppassen met uitstekende ledematen. Die zullen dan waarschijnlijk afbreken. Bij dit beeld, dat zelfs het einde van de les niet overleefde, kon dat uitsteken uitstekend.
Tweede les
Deze les werkten we aan twee verschillende standen.
Eerste stand
Het model zat op het podium op een stoel, recht voor mij. De rondingen zijn goed gelukt, maar ik ben niet zo blij met de stand van de benen. Ik heb geprobeerd de stoel weer te geven door het dotje klei links van haar bovenbeen. Als ik de bovenbenen horizontaler had geplaatst, had het waarschijnlijk geleken alsof meer op de stoel zat.
Dit keer heb ik meer werk gemaakt van het gezicht. Het lijkt niet op het model, maar ik vind het wel een grappig koppie. Mocht je je afvragen of het model erg bolle ogen had..... nee, ze was brildragend.
De tweede stand
Nu lag het model languit op haar buik.
Dit beeld is plastischer en dikker dan alle vorige. Door het gladwrijven van de klei komen de rondingen beter uit de verf... sorry de klei.
Het is een leuke techniek om eens uit te proberen. We hebben leuk aan de hype meegedaan, maar mijn voorkeur ligt toch bij het tekenen.
Het is niet gek Nicolette, het valt ook niet mee als rondingen niet echt rond zijn!
BeantwoordenVerwijderenVooral die liggende is erg leuk geworden.
BeantwoordenVerwijderenhartstikke mooi!
BeantwoordenVerwijderenWerkt dat concentreren voor jou ook een beetje als mediteren?
Het model heeft in elk geval reliëf genoeg. (en ik mag het zeggen, aangezien ik ook gezegend ben met reliëf).
BeantwoordenVerwijderen