woensdag 20 maart 2013

Op kamers bij een hospita

Nee niet ik, en nee, we nemen ook geen student in huis.

Mijn werk bevindt zich op steenworp afstand van het Wilhelminapark.
Vanmiddag maakte ik een wandelingetje in wat aangrenzende straten. Mijn vader huurde vroeger in die buurt een kamer bij een hospita. Ik kende het adres en was benieuwd naar het huis. Toen ik het huis gevonden had, stond de voordeur open!

Er kwam een man aanlopen die daar bleek te wonen. Ik legde hem uit waarom ik zijn huis stond te bekijken. Hij wist dat vroeger inderdaad twee kamers aan de voorzijde op de zolderverdieping werden verhuurd.
Als vanzelfsprekend nodigde hij mij uit om die kamers te bekijken. Er bellen regelmatig mensen bij hem aan met de vraag een van die kamers, de kleinste, te mogen bezichtigen.

Het huis is namelijk het ouderlijk huis van schrijver C.C.S. Crone. Het was geen heel bekende schrijver. Hij schijnt alles bij elkaar slechts zo'n 200 pagina's gepubliceerd te hebben, verdeeld over diverse novelles. Het is dus niet zo verwonderlijk dat je hem waarschijnlijk niet las voor je literatuurlijst.
Dat kleine kamertje was de werkkamer van Crone, daar zat hij altijd te schrijven. Voor echte liefhebbers is het natuurlijk geweldig om de werkruimte van je idool te mogen aanschouwen!
Crone overleed in 1951. Toen was mijn vader 23. De kans dat hij toen al studeerde en naast Crone in de andere kamer woonde, is niet zo groot. Maar het is wel een leuk idee dat het - theoretisch gezien - gekund zou hebben.

Het huis is nog steeds van de familie. De vrouw van mijn gids is een achternicht van 'tante Lies', de zus van Crone en destijds de hospita van mijn vader. De grote kamer rechts wordt nu bewoond door zijn dochter, het kleine kamertje is niet in gebruik. Ik mocht beide kamers zien.
Ik kan het mijn vader helaas niet meer zelf vragen, maar mijn moeder - die in die tijd al 'kennis had' aan mijn vader - vertelde dat de kamer van mijn vader de rechtse moet zijn geweest. Het linker kamertje was wel verhuurd, maar ze wist niet aan wie.
Natuurlijk lijkt het nu weinig meer op wat het vroeger was. Maar het was wel bijzonder om vanmiddag daar te zijn waar mijn vader ruim een halve eeuw geleden woonde.
Ook het uitzicht zal ook niet meer hetzelfde zijn. Maar ..... stel dat mijn vader daar nu een kamer huurde, dan had hij dit gezien als hij uit het raam naar buiten keek:



Een bijzondere ervaring!


1 opmerking:

  1. Wat een leuk verhaal. Iets dergelijks heeft mijn oudste dochter meegemaakt toen zij op zoek was naar de woning van de ouders van jouw vader.Toen mocht ze ook naar binnen om te kijken En ik bern zelf wel eens wezen kijken naar een adres in Tilburg waar ik vaak had gelogeerd. Een bijzondere ervaring

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.