zondag 17 maart 2013

Werken met Paulo, Klaartje, Patricia en Margreet

Time flies when you’re having fun!
Inmiddels zijn we vier lessen verder. Vier lessen met vier heel verschillende modellen. Bekende modellen en nieuwe modellen, van bijna mager tot meer gevuld. En we hebben natuurlijk zowel getekend als geboetseerd. Met oude, maar ook met nieuwe technieken.

De les met Paulo was lekker vertrouwd, met ook de vertrouwde problemen. Mijn papier blijkt vaak toch net iets te klein. Of beter (ik geef het ruiterlijk toe): mijn tekening past gewoon niet op het papier. Hier is er zomaar geen plaats meer voor het hele hoofd.
Klaartje was een voor mij nieuw model met veel poses die ik nog niet eerder zag bij andere modellen. Leuk!
We begonnen met een serie van 10 standen van 3 minuten. Hard werken!
Het was voor mij een nieuwe ervaring om een ‘dun’ model te teken.  Goed om een keer te doen, maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar modellen waar je – letterlijk – meer houvast aan hebt.
Deze afbeelding is van de laatste stand. Ook hier bleek mijn papier weer te klein. Maar ik ben wel erg trots op deze tekening! Zeker weten!
Patricia te boetseren was vertrouwd. Lekker gewerkt!

Er is altijd discussie over de duur van een stand. De een heeft aan 20 minuten wel vodoende, terwijl het voor de ander niet lang genoeg kan duren.
Om de vingers los te gooien was de eerste stand slechts 10 minuten! Wat voor boetseren relatief kort is. Want je beeld moet je opbouwen, en het is ook nog eens driedimensionaal. Heel anders dan met tekenen!
Het is nog best lastig om er vrede mee te hebben dat je beeld dus nooit klaar kan zijn in die tijd. Maar desondanks toch een aardig resultaat.
Bij het boetseren van de volgende twee standen heb ik een andere dan mijn gebruikelijke techniek toegepast. In plaats van het beeld een zo glad mogelijk oppervlak te geven, heb ik het opgebouwd uit allemaal kleine stukjes, die ook duidelijk zichtbaar zijn. En blijven. Dat was een heel nieuwe ervaring. Ik moest erg weerstand bieden aan de neiging die kleine stukjes weg te poetsen. Maar na het tweede beeldje dat ik op deze manier maakte, ben ik helemaal om! Dit is een boetseertechniek die ik zeker verder wil gaan onderzoeken! Dank je wel Margreet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.