zaterdag 4 oktober 2014

52 weken: tassen, ramen, kleur en rasters

Wat ik zo leuk vind aan deze cursus is dat je de hele week onbewust met het onderwerp bezig bent. Het lijkt wel alsof je overal het onderwerp van die week ziet. Net zoals wanneer je zwanger bent, je alleen maar zwangere vrouwen ziet. Of wanneer je net een nieuwe auto kocht, je helemaal niet zo'n unieke auto blijkt te hebben omdat je ze ineens overal ziet.

In de weken die ik hier onder beschrijf, had ik dat 'overal zien' helaas wat minder. Ik moest echt op zoek naar het onderwerp. Als ik het al vond, voelde ik vaak enige schroom het te fotograferen of vond ik het uiteindelijk niet mooi genoeg en bleef de foto achterwege. Ik zag (en keek?) steeds minder, tot ik in week 20 helemaal niets meer zag. En 'anders kijken' deed ik al helemaal niet.


Week 18: de mens en zijn tas
Tijdens deze week was ik op vakantie in Zeeland. De tas van één van de twee vissers op een roze kratje vond ik wel aardig.

week 18: de mens en zijn tas

De bonusopdracht bestond uit een collage van de tassen die je in gebruik hebt. Dat blijken er dus best veel te zijn! Met wat attributen erbij wordt duidelijk welke tas ik waarvoor gebruik. Om ze allemaal in beeld te krijgen verlengde ik kunstmatig mijn tuinbank. 

week 18: bonusopdracht - mijn tassen

Week 19: vensters
In deze week werkte ik veel thuis. Ik kwam dus maar weinig interessante ramen tegen. Het uitzicht op mijn straat is niet bijster interessant en bovendien waren mijn ramen hard aan een wasbeurt toe. Dit is het uitzicht naar de tuin, gezien van achter mijn laptop.

week 19: vensters - van binnen naar buiten

Deze foto maakte ik tijdens het enige dagje 'buitenspelen' in deze week. Ik mocht voor het Rode Kruis naar Leidschendam voor een rollatorcheck. Dat is wat er binnen, achter dit raam van een verzorgingshuis, gebeurt.

week 19: vensters - van buiten naar binnen

Week 20: componeren met kleur
Dit was een topweek voor mijn 'photograhers-block'. Hoewel het mij vanaf dag 1 een leuke opdracht leek, zag ik geen kleuren. Waarschijnlijk waren ze er wel, maar ik zag ze niet omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Ik heb maar geaccepteerd dat ik deze week geen foto's maakte.

Week 21: rasters
Ik kijk weer om me heen en zie weer! Jippie!
Het lijkt logisch om voor dit onderwerp hekken te fotograferen. De hekken met rasterwerk in mijn nabije omgeving waren niet zo interessant. Ik zocht dus naar andere soorten rasters. Ik vond ze zomaar op straat, in een speeltoestel en in bladmuziek.

week 21: rasters

week 21: rasters

week 21: rasters

Voor de bonusopdracht: 'hekken' liep ik een rondje om een grasveldje met speeltuintje in mijn straat.


week 21: rasters - bonusopdracht

Van de hekken stappen we over op stenen. Ik ben benieuwd.

2 opmerkingen:

  1. Leuk Nicolette, lijkt me leuk om te doen en mooie foto's.
    Sinds er zo'n mooie camera in mijn phoontje zit ben ik ook weer aan het fotograferen. Af ent toe, maar ik geniet er ook van.
    Mooie (foto)zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je weer goed in je vel zit .Er zitten hele originele foto s bij. Ga zo door. ml

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.