zaterdag 9 mei 2015

52 weken: het einde

Het is een vreemde gewaarwording om op deze zaterdag geen e-mail te ontvangen met een volgende foto-opdracht. Ik keek er altijd naar uit. De cursus is ten einde. 52 Weken lang fotografeerden we met een groep van bijna 40 mensen allerhande onderwerpen. Mijn medecursisten werden een soort van familie, de foto's die iedereen maakte, werden gedeeld in een besloten Facebookgroep en van feedback voorzien. Voor Koontjesliefhebbers schreef ik er hier over.
Dat is nu dus over. Ondanks dat je weet dat er na 52 weken een einde aan komt, is het niet leuk. Else Kramer, de juf, maakte een hele mooie impressie van onze foto's. Dank je wel Else! 

Maar eerst nog een overzicht van de laatste opdrachten, en wat ik daar van maakte.


Week 49: monden
Zoals ik al aangekondigde, vond ik dit weer een onderwerp om 'anders te kijken'. Ik zocht dus niet-menselijke monden.

Week 49: monden - spuitmondjes

Week 49 - monden - Hoover met bal

Week 50: Verpakking
Als eerste een speelgoedschaap met de inhoud ernaast. Het hondenspeeltje begaf het helaas al na 10 minuten. Zonder de inhoud is deze verpakking een stuk minder interessant! 

Week 50: verpakking - leeg speelgoedschaap

Het fijne van deze cursus is dat je zonder problemen een weekje op vakantie kunt. Engeland leende zich ook heel goed om 'anders' naar te kijken.

Week 50: verpakking - een (ruïne van een) windmolen,
verpakt in (de ruïne van) een poortgebouw van een klooster
Benet's Abbey, Norwich, UK


Week 51: lagen
Dit mochten echt letterlijk laagjes zijn, zoals in de spitskool hier onder, maar weerspiegelde lagen waren ook goed.

Week 51: lagen - spitskool

Week 51: weerspiegelingen in lagen 
onderweg in Engeland met de kaart op schoot

De bonusopdracht was om te experimenteren met meerdere lagen door middel van 'double exposure': lagen in een foto door deze meerdere keren te belichten. Helaas heb ik die mogelijkheid niet op mijn camera, maar in Photoshop kwam ik een heel eind.

Week 51: lagen - met Engelse mosterd

Week 52: de kern
Dit was best een moeilijke opdracht: fotografeer wat voor jou de kern was van 52 weken anders kijken.

Ik koos voor een bloemetje dat mijn schoen geconfisqueerd had. Omdat je voor boeiende foto's geen uitgebreid of bijzonder decor nodig hebt. Het was juist mijn uitdaging om inspiratie uit de de alledaagse realiteit te halen!

Week 52: de kern - inspiratie uit de eenvoud van alledag

Maar de kern van het 'anders' kijken zat voor mij ook in het bedenken van alternatieve betekenissen van de onderwerpen (zoals de spuitmondjes hierboven) en de onderwerpen vanuit alle mogelijke hoeken te fotograferen. Dat geeft soms best een verrassend beeld. Zoals dit bloemetje, van onderen af gezien.

Week 52: de kern - verrassend perspectief

Natuurlijk werd ook gevraagd naar de top 3 van je beste foto's. Ik koos voor deze drie.
- De benencollage, omdat ik er lol in had alternatieve invalshoeken te bedenken....
- Tijd. Ik vond het een uitdaging om een verhaal in een stilstaand beeld tot uiting te laten komen. Naar mijn idee is dat in deze foto goed gelukt.T, dank voor het mogen lenen van je handen!
- Afgevallen blaadjes. Ik had net een crematie bijgewoond en vond deze blaadjes op de stoep voor het crematorium. Het bracht in beeld hoe ik me voelde op dat moment. Ik gebruikte deze foto ook voor een Koontje.


Genieten!
Ik heb de afgelopen 52 weken echt genoten van deze cursus. Ik nam mijn fototoestel weer ter hand, leerde veel en had ongelooflijk veel plezier in het fotograferen (en in het schrijven er over). Ik leerde dat ik geen fotograaf ben die lang wil moeten nadenken over instellingen van diafragma, ISO en sluitertijd, maar juist een die de situatie van het moment op beeld wil vastleggen. Wat overigens niet betekent dat mijn toestel altijd op de volautomatisch stand gaat!

Stoppen of doorgaan?
Maar eh... waarom afscheid nemen van iets dat je zo leuk vindt? Een deel van de groep gaat op eigen houtje door met zelfbedachte onderwerpen. En Else bedacht een vervolg op deze cursus: 52 weken - the  next level. Met méér uitleg over techniek en compositie en méér feedback. Ik tekende in voor beide activiteiten. Jullie zijn dus nog niet van me af! See you nex level!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.