dinsdag 23 juni 2015

Denemarken

Voor onze laatste vakantie wilden we eens iets anders dan kastelen en abdijen in Engeland. Voor de verandering boekten we een strandvakantie in Denemarken. We vonden een huis waar behalve wijzelf, ook de twee honden welkom waren. Om te wennen aan het Deens keken we de maanden voor vertrek veel Deense series.

Onverstaanbaar Zuid Limburg
Het landschap in Denemarken is, zoals we al wisten, niet spectaculair. Het lijkt erg op Zuid Limburg, dus dat voelde vertrouwd en wij vonden het mooi. Het was wel vreemd om qua spreken en lezen volledig onthand te zijn. Mijn taalgevoel bleek helaas niet gegroeid te zijn door het zien van die Deense series.
In een supermarkt waren groente en fruit het makkelijkst te herkennen. Bij verpakte producten was het soms gokken naar de inhoud, want de tekst op de verpakking was vaak cryptisch.
Gelukkig zijn de mensen in Denemarken gemoedelijk en vooral de jongeren spraken vaak vloeiend Engels. Het is opvallend dat de Engelse uitspraak van de Denen uitstekend is. Dat viel ons ook al op in de Deense series waar soms ook Engels gesproken wordt. Zou dat komen door de vroegere overheersing van Denemarken over Engeland?

Ikea
Normaal laat je de Ikea tijdens een buitenlandse vakantie zo ver mogelijk links liggen, tenzij je natuurlijk een Ikea-freak bent die in elk land elke Ikea wil bezoeken. Dergelijke freaks zijn wij niet, maar we waren toch wel èrg blij met de Ikea in Aarhus, zelfs redelijk dicht in de buurt van ons vakantiehuis! Want eenmaal aangekomen bleken we wat essentiële bagage vergeten te zijn. Ons zorgvuldig ingepakte beddengoed, badlakens en theedoeken vierden thuis vakantie. Toch grappig dat elke Ikea dezelfde inrichting heeft. Ondanks dat de meeste afdelingen een onherkenbare naam hadden, kon ik zelfs zonder plattegrond uitstekend de weg vinden!

Strand!
Het strand bevond zich op ongeveer 400 m van ons huis. Mijn lief en ik zijn beiden geen zonaanbidders en al helemaal geen strandliggers. Het weer nodigde daar ook niet toe uit. De honden hebben zich echter uitstekend geamuseerd op het strand. Eigenlijk mochten ze er niet loslopen in deze tijd van het jaar, maar omdat we het strand vaak voor ons alleen hadden, waren we lekker burgerlijk ongehoorzaam.

Hoover, die vorig jaar in Zeeland op het strand nog vooral blafte naar de golven, durfde nu zelfs wel tot téénhoogte de branding in.

Ik probeerde Hoover te verleiden verder het water in te gaan door zijn bal of stok steeds een stukje verder het water in te gooien. Een paar keer stond hij zelfs tot over zijn knieën in het water, maar naar zijn wegdrijvende stok of bal zwemmen was toch net een golf te ver. Die stok en bal waren we dus kwijt.

Pippa hield echt niet van het water. Zij vermaakte zich vooral in het droge zand en waagde zich niet aan natte pootjes.

Relaxed
Denemarken is een land dat bij uitstek geschikt is om al wandelend en fietsend te verkennen. Nou komen wij wandelend niet zo ver en fietsen is wat lastig met twee honden. Toch hadden we thuis wel wat dingen gevonden die we wilden bekijken, maar die bleken uiteindelijk allemaal erg ver uit elkaar te liggen. Omdat het weer er ook niet naar was om heel veel op stap te gaan en we een fijn huis met een heerlijke hoekbank hadden, hebben we dus vooral veel boeken gelezen. Dat is ook wel eens lekker relaxed!

Toch bezochten we wel wat dingen van ons lijstje. Zo zagen we in Jelling de runestenen die geassocieerd worden met het ontstaan van Denemarken, in Ravning de restanten van een historische Vikingbrug en in Randbol een koopmanswinkel, nog geheel in de stijl van 1897.

Omrekenen
Het afrekenen met een andere muntsoort dan de Euro geeft je het gevoel ver van huis te zijn, helemaal als je de taal niet machtig bent. De Deense kroon heeft een koers die ik erg lastig vond om te onthouden: DKK 10,00 = € 1,34. Om het mijzelf gemakkelijker te maken, had ik altijd een spiekbriefje met de omrekenkoers bij me.

Tegen het einde van de trip hadden we het vermoeden dat vakantie in Denemarken eenmalig zou zijn. Het was dus zaak om zoveel mogelijk van het nog resterende contante geld uit te geven. Dat deden we op de dag voor vertrek in twee kookwinkels, onze favoriete soort winkel, waar we onszelf verwenden met cadeautjes die we thuis niet zo snel gekocht zouden hebben.

Wegwerkzaamheden
De terugreis duurde iets langer dan de 7 à 8 uur die we ervoor gepland hadden. Rond een uur of 2 's middags sloten we ten noorden van Hamburg achteraan in een file. Tegen half 7, vier-en-een-half-uur later dus, waren we Hamburg gepasseerd en zaten we een paar kilometer zuidelijker weer op de snelweg. Opvallend was dat, elke keer als we de motor uitzetten omdat het er naar uitzag dat we een tijdje zouden stilstaan, we dan weer 10 meter konden rijden. Gelukkig was de accu het weekend voor vertrek vervangen, anders hadden we méér problemen gehad dan alleen file.
Waarschijnlijk hebben we op de heenweg het bord met de aankondiging van de wegwerkzaamheden verkeerd geïnterpreteerd en gedacht dat er alleen 's nachts aan de weg gewerkt werd.

We zijn nog niet bezig met de volgende reis, maar ondanks de relaxte vakantie, is de kans klein dat we weer naar Denemarken zullen gaan. De honden gaan in elk geval wel weer mee en strand is ook weer welkom.