zondag 13 september 2015

Stilstaan en bewegen

Voordat het tekenseizoen aan het eind van deze maand weer begint, heb je nog een update tegoed van de laatste lessen van het vorige seizoen. We hebben gewerkt aan handen en voeten, portretten, verkortingen, met stilstaande standen, maar ook met beweging.


Handen en voeten
Deze handen en voeten spreken voor zich. Ik ben er trots op!



Portretten
Dit was een hele snelle schets, van ongeveer 5 minuten. Te kort om een heel portret te maken, lang genoeg voor een grove schets.

 

 Hier wat losse onderdelen van het gezicht: de neus en mond, en een oor.



Portrettekenen blijft moeilijk. In twee van mijn tekeningen werden Nelson Mandela en Obama herkend, maar dat vond ik teveel eer. Het moge duidelijk zijn dat mijn tekeningen in ieder geval niet op het model leken!

Verkortingen
Hoewel ze vaak niet goed lukken, blijf ik verkortingen een uitdaging vinden om te tekenen. Hier ging ik speciaal aan de voeten van het model zitten.


Het is niet erg dat de voet van het papier valt, maar hij had groter gemogen. Het onderbeen had ook wat dikker gemogen. De bilpartij vind ik wel geslaagd.

Langere stilstaande standen
Dit blijven toch wel mijn favoriete standen. 






Beweging
Ik had nog niet eerder een beweging getekend. Hierbij worden de verschillende standen van het model over elkaar heen, in één en dezelfde tekening getekend.
Hier gaat het model van hurkend naar staand. Elke stand duurde enkele minuten. Omdat houtskool vrij snel vervaagt als je er over wrijft, is vooral de laatste stand duidelijk. Aan de contouren van het hoofd kun je de beweging opmaken. 


Voor de volgende tekening bewoog het model in één langzame, vloeiende beweging van voorovergebogen met een draai naar staand met gestrekte armen.
Hier heb ik geprobeerd elke 'stand' een andere kleur te geven. Op zich is dát goed gelukt, evenals de draai in de beweging, maar ik had alle voeten op dezelfde plaats moeten tekenen. Kennelijk voelde ik toch de behoefte de standen wat naast elkaar te tekenen.  


Hier nog een lange vloeiende beweging van hurkend naar staand. Het is zaak om echt alléén bepaalde contouren te kiezen om te tekenen. De beweging gaat te snel om alles vast te kunnen leggen. 


Ik heb zin in de volgende serie lessen!

1 opmerking:

  1. bijzonder hoor al die blote mensen, het is leuk om al die verschillende bewegingen te zien

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.