zaterdag 29 augustus 2015

52 weken: over cirkels, contacten en meer

Zoals ik de vorige keer al meldde heb ik beeldmateriaal in overvloed. Hier volgen dus meer foto's. Over mislukte kaders, cirkelende lijnen en contact.



Mislukt
De vorige cursus begon als eerste onderwerp met 'faalfoto's' zodat we die alvast gehad hadden. In navolging hiervan begon 'The Next Level' cursus met het onderwerp 'mislukt'. Het ging hierbij niet om de technisch mislukte foto, maar om het mislukte onderwerp op de foto. Ik koos voor deze naaktslak. Ik vind dat namelijk een erg mislukte slak, die naar mijn idee een huis op zijn rug hoort mee te zeulen. 

Mislukt

Kaders
We gingen door met het onderwerp 'kaders' die de foto meer diepte geven. Het liefst niet kunstmatige, maar natuurlijke kaders.

Op mijn eerste kaderfoto kijk je door de schakel van een kettingbrug naar een zelfde soort kettingbrug even verderop.

Kaders

Natuurlijker dan het kader hier onder kan bijna niet. Het is een beetje wrang dat de hond van deze man en Hoover, elkaar twee seconden na het maken van de foto in de haren vlogen. Ik kwam er dus niet meer aan toe om uit te leggen waarom ik foto's van hem en zijn hond maakte.

Kaders

Dit kader trekt je blik naar het einde van de galerij.

Kaders

Cirkels
De opdracht was om een compositie met cirkels te creëren. Onze keukenweegschaal bestaat bijna uit niets anders! En nee, dit is geen plaatje uit één of andere catalogus, ik maakte de foto echt zelf.

Cirkels

Ambachtelijk gemaakte koekjes hoeven niet helemaal cirkelvormig te zijn, toch?

Cirkels

Het kommetje waarin ik mijn havermout in opwarm, laat elke morgen een mooie cirkel op het aanrecht achter.

Cirkels

Weglopende lijnen
Ook weglopende lijnen zorgen, net als kaders, voor perspectief in je foto.
Ik bezocht voor dergelijke lijnen het treinstationnetje in onze wijk. Het is niet groot, maar het heeft een interessante stoep, wist ik. Dit is die stoep. Wel jammer van het onkruid op de foto, maar ja, de gemeente moet nu eenmaal bezuinigen. Kennelijk ook hier. 

Weglopende lijnen

Op het perron.... het spoor richting oneindigheid?

Weglopende lijnen

Contact
Deze opdracht hoefde niet per se over het contact tussen mensen te gaan, maar veel foto's gaven wel een interactie tussen personen weer. Ik maakte een collage met verschillende soorten handdrukken om contact te maken. 


Er werd door mijn fotogroep voor deze opdracht opvallend veel mensen van achteren gefotografeerd, zodat je vooral ruggen zag. Ik snap dat wel. Ik had er ook moeite mee om mensen ongevraagd en face te fotograferen. Toestemming vragen zou leiden tot geposeerde foto's en dat was niet de (lees: mijn) bedoeling. Tegen de tijd dat ik mijn aarzeling overwonnen had, was vaak het contactmoment verdwenen. Deze onderstaande krantenverkoper had gelukkig even tijd nodig om een potentiële klant te overtuigen van het nut van een abonnement.


De volgende opdracht is erg verleidelijk. Ik hou je nog even in spanning!

1 opmerking:

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.