zondag 24 april 2016

Terug naar houtskool

Het ecoline-experiment is ten einde. Ik teken weer met houtskool. Het was een leuk uitstapje, maar toch niet helemaal mijn ding.
Ik had stiekem gehoopt nu op een andere manieren te gaan tekenen, maar dat lukt niet zo goed. Als je eenmaal een 'handschrift' hebt, is het erg moeilijk om daarvan af te wijken. Probeer het maar eens - letterlijk - met je handschrift.

Een nieuw tekenhandschrift lukte dus niet, maar er blijft nog genoeg te experimenteren over!



Korte standen
We beginnen elke les met vijf korte standen van twee minuten. Meestal teken ik elke stand op een los velletje A4 tekenpapier. Het model staat daar dan vaak méér dan bladvullend op.
De laatste les bleek mijn blok A4 papier niet meer genoeg lege velletjes te bevatten voor de vijf losse standen. Ik tekende ze daarom op mijn gewone, grote papier voor de lange standen. Dat betekende dat ik klein moest beginnen en moest proberen in dat formaat te blijven tekenen. Het werd een grappige serie. Dat ga ik vaker doen!


Opvallend vond ik, dat mijn tekeningen van de lange standen ineens ook beter op het papier pasten! Kennelijk zijn die korte standen aan het begin van de les niet alleen belangrijk voor het losgooien van de vingers, maar ook voor andere dingen.

Achtergrond
Ik ben aan het experimenteren met de achtergrond. Het zou mooi zijn als die gedurende de pose al meegenomen zou worden in het geheel. Ik ben dan echter nog teveel bezig met de vormen en licht en donker. Meestal komt het er dus op neer dat ik mijn achtergrond in de laatste minuut neerzet.
De afbeelding rechtsboven is daar een goed gelukt voorbeeld van.

50 tinten grijs
Verder mag ik volgens de juf wat meer spelen met verschillende tinten voor lichte en donkere vlakken. Nu blijven mijn tekeningen vaak nog wat te 'plat'. Meer verloop van licht naar donker en echt donker voor heel donkere vlakken, geeft meer dieptewerking. Ik probeerde het bij de laatste tekening, maar ik moet nog wat meer oefenen, vind ik.

Genoeg geluld. Bekijk het filmpje om te zien waarover ik het hierboven had.


Op naar meer experimenten!

1 opmerking:

  1. En je was zo enthousiast over ecoline. Maar blijf gewoon wat je het beste ligt, dus houtskool

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.