woensdag 18 mei 2016

Meimaand variatiemaand

Deze maand is nog maar net voor de helft voorbij en ik kan nu al zeggen dat het er een is van volop variatie voor mij en voor NicoLette®s. Ik deed van alles, op verschillende gebieden.
Sommige werkzaamheden verrichtte ik al eerder en die gaven nu resultaat. Andere werkzaamheden vonden wel deze maand plaats; het effect ervan zal in de toekomst blijken.


Redactie
Op 4 mei verscheen het boek 'Ervaren Talent en Gouden Kracht' van Wies Groeneveld (Tekstbureau Taalgras). Met Wies werkte ik eerder samen aan de digitale magazines van de LinkedIngroep 'Creëer je eigen werk' en 'Het Kantelingsalfabet'. Het boek van Wies redigeerde ik in januari van dit jaar.

Het boek 'Ervaren Talent ...' is een bundeling interviews met oudere werkzoekenden. Tijdens het dieptepunt van de crisis lukte het hen, ondanks alle heersende vooroordelen over oudere werkzoekenden, om nieuw werk te vinden. Het boek bevat ook een aantal nuttige tips.

Ik was proeflezer en redacteur voor Wies. Ik vond het boeiende verhalen, waarbij ongetwijfeld meespeelt dat ik zelf óók een Ervaren Talent ben en beschik over Gouden Kracht. Het boek is de moeite waard om te lezen, ook als je geen oudere werkzoeker bent. Bekijk of bestel het hier.

Een dag later, op 5 mei, verscheen de 'Handleiding succesvol je werk creëren' van Willemijn Lau van Lau Loopbaanadvies. Met Willemijn en haar LinkedIngroep Creëer je eigen werk, maakten we al drie Expert magazines.

Afgelopen maanden werkte ik als redacteur en vormgever weer heel prettig samen met Willemijn. Hier kun je het boek zien. Als je het wilt lezen, moet je abonneren op de Nieuwsbrief. Dat is zeker de moeite waard. Ook alweer zo'n leuk boek!


Fotografie
Op 7 mei fotografeerde ik bij een lunch ter ere van een 50-jarig huwelijksfeest. Wouw, al zo lang bij elkaar!
De kinderen, waarvan één een oud-collega van mij is, gaven hun ouders portretfoto's van hun nog in leven zijnde broers en zussen cadeau. Voor zover die aanwezig konden zijn bij de lunch. Natuurlijk moesten er ook foto's gemaakt van henzelf en de drie kleinkinderen.
Die portretfoto's waren, naast het fotograferen van de feestelijkheden, deel van mijn opdracht. Het viel niet mee om met de belabberde lichtomstandigheden toch mooie foto's en portretten te maken. Het is gelukt en ik ben er trots op! Misschien worden de portretten later gebruikt voor een herinneringsboek.

Vormgeving
Op 12 mei benaderde Mensura Zvrko mij voor het maken van twee boekomslagen. Er was haast bij want binnenkort worden de boeken al gepresenteerd! Het is prettig om dan ook iets in handen te hebben om te kunnen laten zien. Want de boeken kunnen inzien, voelen en ruiken, is toch anders dan alleen erover praten.
Natuurlijk had ik al eerder boekomslagen gemaakt. Denk aan de levensboeken en fotoboeken die ik maakte. Dat ik het voor iemand in opdracht deed, was mijn eerste keer.
Hoe dan ook, ik ging snel met de ideeën van de auteur aan de slag en nog diezelfde avond kon ik al twee concepten laten zien. Hier is het eindresultaat.

‘Busverhalen’ bevat vier indringende verhalen van reizigers die met de bus van Rotterdam naar Sarajevo reizen. Zij vertellen de schrijfster wat ze hebben meegemaakt tijdens de Balkanoorlog in de jaren ‘90, hun vlucht en hoe ze hun leven weer hebben opgepakt.



'Leermomenten' is het verhaal van Marleen. Marleen komt door verkeerde vrienden in aanraking met de drugsscene en raakt er niet meer uit. Door haar verslaving valt ze diep en doet alles wat verboden is, puur om te overleven. Terugkijkend op haar heftige leven, karakteriseert ze alles wat ze deed in haar overlevingsdrang als de ‘leermomenten uit mijn leven’


Kunst
Ik stuurde drie van mijn tekeningen in voor 'De maand van het Naakt'. Het was erg moeilijk om een selectie van slechts drie van mijn tekeningen te maken. Ik hakte na twee weken wikken en wegen de knoop door en maakte een keuze. Het werden deze drie. Mijn keuze viel juist op deze tekeningen omdat een naakte mens extra kwetsbaar is als hij in jouw bijzijn slaapt, of jou zijn rug toekeert.


Een jury maakt een voorselectie van 20 werken uit alle inzendingen. Van 30 mei t/m 19 juni worden deze werken geëxposeerd in Museum de Fundatie in Zwolle. Het publiek mag stemmen tot 10 juni. Op die datum wordt de uitslag van zowel de juryprijs als de publieksprijs bekend gemaakt.

Ik las vandaag op de website dat er zo weinig mannelijk naakt ingestuurd werd. Laten nu twee van mijn drie tekeningen van een mannelijk model zijn.... dus wie weet!

Heel dunnetjes heb ik 10 juni vast geblokt in mijn agenda....
Spannend! Duimen hoor!

Het weer
Ook in de temperatuur is er deze maand volop variatie. Zo hadden we enkele mooie zomerse dagen met een temperatuur die bijna de 30 graden Celsius aantikte. Daarentegen gaat Pinksteren de boeken in als de koudste Pinksteren in 80 jaar. Nog een paar dagen buffelen en  dan gaat het echt zomer worden. Ik heb er vertrouwen in.

Wie weet wat voor variatie er nog meer volgt. Van dit soort maanden wil ik er wel meer!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.