dinsdag 15 augustus 2017

Fietsen langs de Lek

Gisteren was ik weer op pad. Eigenlijk had ik vandaag willen gaan fietsen, maar de weersvoorspellingen zijn niet best: 95% kans op regen met hagel en onweer. Omdat ik een mooi-weer fietser ben, viel vandaag dus af. Ik gooide mijn plannen om en sprong gisterenmiddag op de fiets. Mijn route volgde een stuk de Lek. Dit was de eerste keer dat ik in die richting op de fiets het Amsterdam-Rijnkanaal overstak, het was dus gedeeltelijk een nieuwe route.


Het eerste stuk was voor mij bekend terrein. Ik had het al vaker gefietst, niet alleen tijdens mijn eerdere fietstochten, maar ook als ik naar de sauna ging. Daarom week ik, avontuurlijk als ik ben, wat van de route af. Ik fietste ergens rechtdoor terwijl ik eigenlijk linksaf had moeten slaan. Dat werd direct beloond met een bijzonder fietspad. Ik had wel eerder zo'n (dit?) bordje op internet gezien, maar ik wist niet dat we er zo dicht bij huis ook een hebben: een zangfietspad!



De route ging door een weids, groen landschap. Ik zie de mooiste stukjes van Utrecht en omgeving, sinds ik aan het fietsen ben.




Aaaaah, daar is de Lek. Met een lekker straf windje. Tegen. Uiteraard.



En achterom kijkend:



Ongeveer halverwege mijn tocht was ik wel toe aan een pauze. De eerste mogelijkheid om een kopje thee te drinken, bleek gesloten. Wat achteraf niet erg was, want zo werd ik verwezen naar een theetuin waar ik anders niet gestopt zou zijn.




En dat zou zonde geweest zijn, want de homemade appeltaart van nieuwe-oogst appelen van Theetuin De Winkel was heerlijk. Die had ik niet willen missen!



De lieve huiskat die mij gezelschap kwam houden, ook niet.



Het kostte moeite om me weer op het zadel te hijsen. Ik had nog zo'n kleine 20 km voor de boeg.

Net voordat ik Utrecht weer binnen fietste, stak ik de snelweg over. Vanaf de fietsbrug keek ik uit op de drukte onder mij.


Dat is, naast het groene, weidse landschap in de omgeving, ook realiteit. Ik voel me een bevoorrecht mens dat ik op een doordeweekse dag door zoveel mooie natuur mag fietsen.

Bekijk deze route hier.

3 opmerkingen:

  1. wat is Nederland mooi! Op maandagavond fiets ik met een wisselend aantal Vrouwen van NU rondom Kapelle - 20 tot 25 km. En iedere keer vertellen we elkaar dat we toch in zo'n prachtige omgeving wonen en elke maandagavond een nieuw avontuur langs weer verschillende weggetjes. Ik geniet dan net zo als jij vande week deed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg spontaan zin om ook een tocht te gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga een keer met me mee! Gezellig! Het hoeft niet meteen zo'n hele lange tocht te zijn, hoor.
      Enne.... ik fiets alleen met mooi weer, dat scheelt.

      Verwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.