woensdag 6 februari 2013

Fotocursus


46mm  f11  1/10
Alweer anderhalf jaar geleden kocht ik een spiegelreflexcamera omdat ik mooiere foto's wilde kunnen maken dan met mijn compactcamera mogelijk was. Ik wist niet goed wat ik met de vele mogelijkheden van mijn nieuwe camera aan moest en vaak ging daarom de programmaknop op 'automatisch'. Net als eerder, met mijn vorige camera. Wat natuurlijk niet mijn bedoeling was.

In december vond ik een cursus die beloofde mij alles te leren over mijn spiegelreflexcamera. Dus schreef ik mij in, in de hoop over enige tijd mijn camera te doorgronden. Zaterdagochtend was de eerste bijeenkomst.

Ik moet nog even wennen aan de docent en zijn manier van lesgeven. En aan het feit dat ik huiswerk meekrijg! Mensch, wat is dat lang geleden! Ik moet echt tijd inplannen om die opdrachten te maken! dat kost per week gemiddeld zo'n uur of 2. 's Morgens voordat ik naar mijn werk ga, is het nog te donker om te fotograferen. En 's avonds, na thuiskomst en het lopen met Hoover is het licht ook niet meer geweldig. Voorlopig zal ik dus zondags en maandags aan het fotograferen zijn. Er wordt van me verwacht dat ik mijn foto's afgedrukt en wel meebreng naar de volgende les.

Ik ben er ook al achter dat het moeilijk is de opdracht precies zo uit te voeren als beschreven. Bij het nalezen van de opdrachten kwam ik er achter dat ik in mijn enthousiasme om aan de slag te gaan, regelmatig wat details over het hoofd zie. Zo koos ik soms een verkeerde programmastand (M in plaats van P), een verkeerde diaframawaarde en zoomde ik te ver of juist niet ver genoeg in. Gelukkig staat het doel van elke opdracht beschreven en ik persoonlijk vind dat ik daar dan toch wel aan heb voldaan.

De opdrachten van deze week waren nog erg basic: een beetje spelen met brandpuntafstanden, beweging en de zelfontspanner. De laatste opdracht is een foto maken in het donker. Of in ieder geval na zonsondergang.

De bovenste foto is een van de opdrachten waarin we beweging moesten vastleggen met verschillende sluitertijden. Je mocht geen statief gebruiken want het doel van de opdracht was te zien of je een vaste hand hebt. Helaas is het witte autootje op de voorgrond niet helemaal scherp. Geen rotsvaste hand dus. Maar wel een bijzondere foto. Vind ik althans.

Voor de laatste foto (opdracht 8) ben ik zojuist op pad geweest. Dit is 'm geworden:

41mm  f4,5  7 sec
Dit is de A12 richting Bunnik/Zeist, gezien vanaf de fietsbrug. Genomen zonder statief maar met steun van de brugleuning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.