woensdag 10 april 2013

Werken zonder model

Deze week liet het model onaangekondigd afweten. We hebben geïmproviseerd en zelf bij toerbeurt model gezeten. Neeeee, we gingen hiervoor niet uit de kleren. We hebben deze les besteed aan het boetseren van het hoofd.
Ik ben als eerste model gaan zitten, zodat er voor mij nog twee rondes overbleven om te boetseren.

Het is trouwens wel grappig om als model zijnde, de cursisten bezig te zien, werkend aan jouw hoofd. En de opmerkingen te horen die ze maken als ze bezig zijn met bijvoorbeeld je hals of je neus. Sinds die les zie ik tegenwoordig een heel ander iemand als ik in de spiegel kijk.

Het is anders om een (relatief) groot hoofd te kleien, in vergelijking met een 'bolletje op een lijf'. Met portretboetseren gaat alle aandacht naar het hoofd dus is het wel aardig als dat ook als zodanig herkenbaar is.
Mijn eerste kop had nog lege gaten als ogen, maar de rest van de onderdelen aan het hoofd zijn al herkenbaar. Deze kop leek overigens niet op het hoofd van de medecursist die model zat.



De volgende kop is al meer gedetailleerd:


Ook deze leek niet op het model, maar het begin is er.

Je hoort wel eens dat degene die het hoofd boetseert er ook altijd iets van zijn of haar eigen trekken in legt. Ik heb die van mij nog niet kunnen ontdekken... Ik herken wel iemand in de laatste kop, maar ik kan niet meer op haar naam komen.
Ditzelfde had Anet Verdonk, een van mijn medecursisten. Zij plaatste een oproep op internet om te achterhalen wie ze gekleid had.

Ik hoop dat er nog meer lessen besteed worden aan het hoofd, want ik vind het wel een uitdaging om een keer een echt herkenbaar hoofd te maken. Als het hele lichaam en de houding onderwerp zijn,  blijft er meestal niet genoeg tijd meer over voor het hoofd.
Er volgen nog wat extra lessen na de laatste. Misschien dat we daarin nog een keer het hoofd kunnen doen?? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.