dinsdag 12 november 2013

Gerona

Vriendin R, met wie ik al eens op een onbewoond eiland op avontuur ging, vroeg mij dit keer mee op een verrassingsreis. Toen ik er "ja" tegen zei, wisten we de bestemming nog niet, alleen dat het waarschijnlijk een Europese stad zou gaan worden. Enkele weken later hoorden we dat wij naar Gerona in Spanje zouden afreizen.

De weersvoorspellingen waren veelbelovend en met alleen een koffertje als handbagage reisden wij afgelopen weekend af richting de Spaanse Costa Brava.
Omdat we slechts van vrijdagavond tot zondagmiddag de tijd hadden, besloten ons verblijf te beperken tot Gerona. We zagen dus geen Gaudiaanse bouwwerken en Dali zagen we alleen zoals rechts afgebeeld.


Veiligheidsinstructies. De snacks zijn voor alle sexeloos
Veiligheidsinstructies
In het vliegtuig vonden we de veiligheidsinstructies enigszins vrouwonvriendelijk: meneer mag de
spannende dingen met het zuurstofmasker en het reddingsvest doen, terwijl mevrouw haar rokken in toom houdt terwijl ze elegant via de noodslurf naar beneden glijdt!

Gelukkig hoefden we geen gebruik te maken van de noodattributen!

Hangende huizen aan de Onyar
In de binnenstad word je bijna automatisch richting de rivier getrokken die dwars door de stad loopt. Daar vind je aan beide zijden van het water bijzonder overhangende huizen. Vroeger waren ze ingebouwd in de stadsmuur, tegenwoordig dienen ze vooral als een kleurrijke blikvanger.


Joodse wijk
Gerona heeft een mooie historische binnenstad die over de nodige hoogteverschillen beschikt. De straatjes in de joodse wijk bestaan bijna helemaal uit trappen. Die wijk staat er om bekend mooi te zijn, dus die wilden we zien. Dat werd veel traplopen!

Wie moois wil zien, moet pijn lijden!

De straat op bovenstaande foto wordt in bijna elke reisgids afgebeeld. Via de rechter trap ga je richting kathedraal, via de linker trap werd ons een 'niet-toeristisch straatje' beloofd dat "zou barsten van de fossielen". Omdat ik altijd geïnteresseerd ben in niet-toeristische attracties, zochten we speciaal dit straatje op. We hebben elke traptrede onderzocht maar helaas geen fossielen gevonden. Om toch met fossielen thuis te kunnen komen hebben we de stoeptegels in de buurt van ons hotel in een buitenwijk maar als zodanig bestempeld. Sprekend, toch?

Moderne fossielen

 
Kathedraal
Er leiden vele wegen naar de Kathedraal van Gerona. Het is een groot, kolossaal, vierkant gebouw dat boven de stad uittorent. Niet direct een bouwwerk dat je bij een kathedraal verwacht.

Kathedraal

Persoonlijk heb ik niet zoveel met grote kathedralen, maar R wilde deze graag van binnen zien. Eigenlijk mocht je er helemaal niet fotograferen......
 
De kathedraal bevatte vroeger ook een klooster. De kloosteromgang is het enige deel dat daarvan nog te bezichtigen is.
 
Kloosteromgang
 
Detail van een hoekpilaar in de kloostergang

Het schip van de kerk is bijna 23 meter breed en heeft de op één na grootste overspanning zonder steunpilaren in het midden. De kathedraal is vrij sober ingericht: de grote middenruimte is voor een deel gevuld met kerkbanken, het altaar en een groot orgel.

Het schip, met uitzicht op het altaar

Aan de zijkanten zijn vele kapelletjes die gewijd zijn aan heiligen. Enkele van die kapelletjes bevatten grote grafornamenten van met goud beklede figuren en engeltjes. Dit is een detail van één van de meest protserige. 

Engeltjes in actie

Het zal wel mijn Hollandse nuchterheid zijn, maar ik vraag me af wat zo'n kerk met al die kapelletjes doet. Ze waren allemaal afgesloten met grote hekken en zagen er erg ongebruikt uit. Toch jammer dat de boel zo staat te verstoffen.
 
De kathedraal staat bekend om een aantal pronkstukken. Dit borduurwerkje (lees: wandkleed) uit de 11e eeuw met het scheppingsverhaal is er één van.


Wandkleed met scheppingsverhaal

Sant Feliu
In de buurt bij de kathedraal bevindt zich nog een kerk, de kerk van Sant Feliu. Om eerlijk te zijn heb ik meer met dit soort kleinere kerken dan met die grote kathedralen. Hier mocht je tenminste wel fotograferen!

Uitzicht op Sant Feliu

Er was een glas-in-loodraam dat een mooie schakering van allerhande kleuren gaf op een in de muur ingebouwd grafornament.
 
Glas-in-loodkleuren
 
R en ik brandden allebei een kaarsje; R voor haar overleden moeder en ik voor mijn paps die die dag jarig geweest zou zijn.

Kaarsjes voor paps (l) en mams (r)

Arabisch Badhuis
R en ik zijn fervente saunagangers. Het hotel bleek er geen te hebben en de dichtstbijzijnde sauna was 15 km reizen. Om toch een sauna van binnen te zien, bezochten we het historische Arabische Badhuis. En nee, wij gingen er niet uit de kleren...

Badhuis, de kleedruimte

Dit bouwwerkje eindigde boven op het dak in een koepeltje met mooi gebeeldhouwde figuren.

Gebeeldhouwde pilaren

Voetgangerslicht
We ontdekten een leuk voetgangerslicht midden in de stad. Door dit grappige, groene mannetje steek je toch met plezier op de juiste manier over? We hebben geprobeerd op dezelfde manier als het mannetje te lopen. Dat was vooral erg komisch om te zien, maar het was maar enkele stappen vol te houden.


Ondanks dat de veelbelovende weersvoorspellingen niet helemaal uitkwamen, konden we zonder jas de stad in. Dat was thuis niet gelukt, zo in het begin van november.
Een weekendje - of langer - van huis weg zijn is leuk, maar het daarna weer thuiskomen is minstens zo leuk!

Normaal bereiden mijn vriend M en ik onze vakanties uitgebreid voor, maar stiekem hou ik ook wel van dit soort verrassingen en avonturen!

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooie reportage, Nicolette! Ik dacht even terug naar ik denk ongeveer 25 jaar geleden toen ik ook eens in Gerona was. Vooral de rivier die dwars door de stad loopt en het badhuis zijn mij nog heel goed bijgebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je slechts ruim een etmaal in Gerona was leek he6t wel of je er meerdere dagen was. Om in zo korte tijd zo intensief een stad te beleven vind ik een prestatie.
    Wil je het een en ander van Gaudi zien? Laat je dan eens verrassen met enkele dagen Barcelona en dan vooral de Sagadra Familia. Zowel van buiten als van binnen . En het spectaculaaire verschil tussen voor- en achtergevel.
    Hier dreig ik lyrisch te worden van al het moois. Dringend aangeraden Doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee To, ruim een etmaal is toch meerdere dagen? We hadden een goede gids (op papier) en een en ander lag redelijk dicht bij elkaar. Desondanks hebben we vast nog lang niet alles gezien.
      Trakteer jij mij op een verrassingsreisje Barcelona?? ;)

      Verwijderen
  3. Heb vandaag wel internet! Mooie fotos N. Genoten van je Geronablog..
    Vlotte terugreis, wel kliedernat geworden.Voor herhaling vatbaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi ml, ik begrijp dat je laatste zin over jouw reis van vandaag gaat en niet over mijn trip naar Gerona. Ja, gaan we vaker doen, was gezellig!

      Verwijderen
    2. Als ik dat eens waar kon maken! Dan gingen wij samen.
      Ik was er al twee keer. Een paradijs van architectuur. En dan niet te vergeten de Ramblas, het centrum van Barcelona . Bedenk eens wat dichterbij. Zie verder mijn e-mail.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.