maandag 12 mei 2014

Dag Anneke

Afbeelding: Farma Fonds




Als ik een oud-collega tref, dan lunch ik meestal met hem of haar. Deze week is dat anders. Deze week neem ik afscheid van een oud-collega. Deze week neem ik afscheid van Anneke. Ik kan  helaas niet naar de begrafenis, ik neem op deze manier afscheid van haar. In gedachte ben ik natuurlijk wel bij Anneke. Al de hele afgelopen week. Wellicht las je al eerder Koontjes over Anneke.


In 2007 werd bij Anneke borstkanker geconstateerd. Ze werd, naar het leek, succesvol behandeld. In 2011 had Anneke andere klachten. Om uit te sluiten dat het om kanker zou gaan werd een scan gemaakt. Daaruit bleken echter uitzaaiingen. In eerste instantie alleen in botten, lever en longen. Later ook in haar hersenen.

Anneke schreef een boek over haar ervaringen in de zorg. Het heet heel toepasselijk 'Anneke, zorgen om de zorg'. Ik schreef er eerder over. Anneke maakte zich oprecht zorgen over de zorg die zij ontving. Ook deelde ze in het boek de e-mailberichten waarmee ze familie, vrienden en collega's op de hoogte hield van haar herstel. Het waren indrukwekkend verhalen.
Ook nadat we geen collega's meer waren omdat mijn dienstverband werd beëindigd, bleef ik de updates van Anneke ontvangen.
Het boek werd gepubliceerd door middel van crowdfunding. Dat is in ieder geval gelukt!

Haar dochtertje had de angst dat als het boek eenmaal klaar zou zijn, dat haar mama dan dood zou gaan. Dat was gelukkig niet het geval.
Anneke bleef leven en de behandeling ging door. Anneke bleef dapper moed houden. Ik heb haar altijd bewonderd om haar positieve instelling, terwijl ze wist dat haar leven eindig was. Ze wist dat ze niet meer beter zou worden. Dat vond ze nog het meest erg voor haar dochtertje en haar man. Samen hadden ze vorig jaar nog een mooie zomer en keken ze uit naar de zomer van dit jaar.

Vorige week kwamen er kort achter elkaar verschillende updates over Anneke. Ditmaal niet van Anneke zelf, maar geschreven door haar man. Het ging niet goed met Anneke. In de tweede update vertelde hij dat zij naar een hospice was overgebracht. De volgende dag kwam om 16.14 uur de laatste update over Anneke, getiteld 'Dag Anneke'. Anneke was om 14.00 uur overleden, in zijn bijzijn.
Ik hoop dat ze nog een paar mooie laatste uren gehad hebben.

Anneke was er altijd heel open over dat ze niet meer beter zou worden. Zij wist dat en wij wisten dat. Je houdt er dus rekening mee dat je een keer bericht krijgt dat het over is. Als het eenmaal zover is, komt het toch onverwacht. Het grijpt met erg aan, ik vind het confronterend. Anneke was nog veel te jong, ondanks alles zo vol levenslust, zo strijdbaar.
Ook nu, terwijl ik dit schrijf, hou ik het niet droog.

Vaarwel lieve Anneke, rust zacht.

4 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontroerend..., dit is zo'n heftige ervaring. Ik vind dat je dit ontzettend mooi hebt beschreven, Nicolette!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een triest verhaal.
    sterkte nicolette

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.