dinsdag 28 april 2015

52 weken: mijn identiteit

Met het onderwerp 'Merken' (week 45) maakten we een begin met het thema identiteit. Daar gaan we nog even mee verder door middel van een anoniem portret, plaatsportretten en het fotograferen van dierbare objecten.

Week 46: anonieme portretten
Anoniem, omdat de geportretteerde niet herkenbaar op de foto mocht. Ik vond het nog knap lastig om een anoniem portret van iemand te maken, laat staan van mezelf. Want wat karakteriseert iemand nu dusdanig, dat je hem of haar juist daar aan herkent? Uiteindelijk leverde ik maar één foto in: een portret van mij, en niet eens door mijzelf gemaakt. Zo lang zijn mijn armen niet.

Week 46: anoniem portret
Foto: Mark Rozeboom


Ik gebruikte deze foto ook voor mijn Koontje 'In mijn blootje'.

Week 47: plaatsportretten
Een plaatsportret is een foto van een voor mij belangrijke plaats. Dat kostte minder moeite. 

Week 47: plaatsportret - bankje in hondenlosloopgebied

Week 47: plaatsportret - Utrecht

Week 47: plaatsportret - de voordeur van mijn stulpje

Week 48: dierbaar object 
Ook een dierbaar object kan een deel van je identiteit weergeven. Dat was niet helemaal de opdracht, maar geldt voor mijn foto's in ieder geval wel. De eerste foto zegt iets over mijn achtergrond, de tweede over mijn uiterlijk en de laatste over één van mijn hobby's.

Week 48: dierbaar object - erfstuk van mijn vader

Week 48: dierbaar object - beugel die mijn fietsenrek minimaliseerde

Week 48: dierbaar object - één van de weinige beeldjes
die ik boetseerde en ook bewaarde

Het volgende thema, 'monden', heeft ook nog betrekking op identiteit, maar een mensenmond vond ik te voorspelbaar. Ik zocht dus weer naar wat minder voor de hand liggende onderwerpen om te fotograferen. Daarover meer in het volgende Koontje.
In dat Koontje de volgende - en waarschijnlijk laatste - serie foto's uit deze cursus. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.