vrijdag 22 september 2017

Herkansing na windkracht 4


Ik zocht de Lek weer op. Eigenlijk is die Lek heel veelzijdig: je kunt bovenlangs of onderlangs fietsen, oostwaarts of westwaarts. Dat zijn al vier verschillende mogelijkheden voor fietsroutes. Als je de routes ook nog eens linksom én rechtsom fietst (van de andere kant bezien, ziet het er naar mijn idee altijd héél anders uit), heb je zomaar acht verschillende routes langs de Lek. De route van gisteren ging bovenlangs, westwaarts en rechtsom.

Het lijkt alsof ik al een tijdje niet meer gefietst heb. Ik fietste wel, maar ik schreef er niet over. Eén keer was het maar een kort rondje, omdat ik pas rond half 3 's middags vertrok en een andere keer hield mijn fototoestel er na de eerste foto's mee op. Ook had ik een keer windkracht 4 tegen. Ik was te druk met tegen die wind in te worstelen om foto's te maken. Gisteren fietste ik die laatste route opnieuw.

Voordat ik bij de Lek ben, heb ik eerst ongeveer 10 kilometer afgelegd. Om daar te komen kies ik meestal een route door het Park Oudegein in Nieuwegein. Het is daar altijd erg mooi.




Zie je de herfstkleuren al?


Ten zuiden van Nieuwegein had ik uitzicht op de Lek met de welbekende boogbrug!



Oorspronkelijk volgde de route die ik had uitgezet niet de Lek. Hij ging iets noordelijker en 'binnendoor' via de plaatsjes Lopikerkapel en Uitweg. Het was lekker weer, ik voelde me goed en had de Lek in beeld. Ik besloot dus bij knooppunt 9 de route via de Lek te kiezen, in plaats van mijn oorspronkelijke route. Dat was een gokje, want ik wist niet wanneer ik de door mij uitgezette route weer kon oppikken. De enige informatie die ik had, was dat het volgende knooppunt 8,7 km verderop zou zijn.

Het uitzicht maakte veel goed.



Bij Jaarsveld trof ik een oorlogsmonument ter herdenking aan zeven bemanningsleden van een in 1943 neergestorte bommenwerper. Twee mannen overleefden het, de overige vijf zijn nooit teruggevonden. De motor van het toestel kwam in 1984 boven water en werd door kunstenaar Jan van Ipenburg in een gedenkteken verwerkt. Lees er hier meer over.



De vorige keer toen ik deze route met windkracht 4 fietste, ging het mis. De wind was veel krachtiger dan ik verwacht had en ik had mijn route niet voldoende voorbereid, anders had ik 'm linksom gefietst in plaats van rechtsom. Ik had uitgerekend dat ik het langste stuk wind mee zou hebben. Maarrrrrrrrr ... de route maakt een lus en kruist zichzelf. In Nieuwegein moest ik ergens rechtdoor waar ik verwacht had linksaf te moeten gaan. "Hee, maar ik moest hier toch ...?" Rechtdoor betekende dat ik op dat lange stuk de wind pal tegen zou hebben. Ik korte mijn route aanzienlijk in en fietste door de polder naar huis, in plaats van langs de Lek.
Gisteren had ik wel degelijk rekening gehouden met de wind, zodat ik hem op het lange stuk in de rug had. En dat was maar goed ook, want het was géén interessant fietspad: langs een drukke N-weg met veel verkeer. Dit was een kleine tegenvaller, maar met wind mee en met dik 24 km per uur had ik het snel achter de rug. Letterlijk.



Het was goed dat ik mijn windkracht 4-route inkortte, want hier had ik mezelf echt geen plezier mee gedaan.

Ik fietste een stukje om voor een kopje thee bij een leuk rustpunt: Zuivelboerderij Doruvael, tevens zorgboerderij.



Deze zorgboerderij doet al mee met de nieuwe trend van genderneutraliteit. Experimenten met de wc-pot zijn niet toegestaan, ook niet door mannen.



Even verderop kocht ik een kilootje peren bij deze uitnodigende kraam aan de weg.



Na het akelige fietspad langs die N-weg kon ik gelukkig even afkicken van het drukke verkeer op een leuk fietspaadje.



Even verderop was het helaas weer uit met de pret. Dit keer voerde mijn fietspad zelfs direct langs een snelweg!



Dan maar liever genieten van het uitzicht aan de andere kant van het fietspad.



Vind je de knooppuntbordjes op de onderstaande foto niet schitterend wit? Dat klopt want ze zijn spiksplinternieuw! Tijdens mijn windkracht 4-tocht hing hier een verwijzing naar knooppunt 76, in plaats van naar knooppunt 77. Ik maakte hiervan melding en kreeg een week later bericht dat het was opgelost. Ik ben gerustgesteld.



De meeste routes fiets ik met plezier een tweede keer. Deze tocht is echter niet voor herhaling vatbaar, zelfs niet in de andere richting. Bovendien vind ik de Lek oostwaarts veel meer fotogeniek.

Lees meer over mijn fietsroute langs de Lek oostwaarts bovenlangs en onderlangs.

1 opmerking:

  1. Heb weer genoten van je tocht maar vooral van je foto's. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.