donderdag 13 december 2018

Kleurentherapie 2018

Heb jij ook zo'n last van somberheid tegen het eind van het jaar? Ik wel en ik heb de oplossing voor je: kleurentherapie van Else Kramer.
Ik volgde haar therapie al eens in 2016 en ik was er dit jaar weer aan toe. Het heeft wéér geholpen. Ik kan het iedereen aanraden!

Dit jaar kon ik wel weer wat hulp gebruiken om de decembermaand goed te starten. November was al goed geëindigd met een beetje kleur, voor december was er méér kleur nodig. Met het resultaat van 2016 in gedachte, meldde ik me bij Else voor haar kleurentherapie 2018.


De therapie
Ik was er vroeg bij, dus ik mocht enige tijd opwarmen met geel voordat we echt van start gingen.
Daarna volgde in rap tempo elke dag een volgende kleur: geelrood, rood, wit, groen, blauw, paars en goud. Elke dag waren er twee huiswerkopdrachten: één gewone opdracht en één bonusopdracht die verband hield met de kleur van die dag.
Hoewel het een groepstherapie was, voerde je de opdrachten individueel uit. Elke ochtend om half 6 kregen alle leden van de groep een e-mail met informatie, interessante wetenswaardigheden over de kleur en de huiswerkopdrachten voor die dag. Dat was het startsein om aan de slag te gaan. Een aantal opdrachten kon binnenshuis worden uitgevoerd, voor andere opdrachten moest je naar buiten.
Elke dag gaven de groepsleden elkaar feedback op het huiswerk en 's avonds volgde Else ook nog met een heus feedback-filmpje! En passant leerde je ook nog de nodige technieken voor nog beteren resultaten. Gisteravond was er zelfs een afterparty om alle mooie resultaten te vieren en gaf Else nog meer tips.

Het resultaat
Je snapt, dat het een drukke week werd, maar ik heb genoten!
Het is - uiteraard - de bedoeling om 'creatief met kleur' te zijn. In zo'n therapieweek word ik één met de kleur van de dag. Ineens zie ik hem overal en kan ik niet ophouden met fotograferen. Of ik zie hem juist helemaal niet. Dat is dan best frustrerend. Paars was bijvoorbeeld best lastig, da's duidelijk niet 'mijn' kleur. Aan goud kwam ik door omstandigheden niet toe, maar dat is ook zo'n kleur die ik maar weinig in mijn directe omgeving vind. 
Ik zie en voel wat de kleuren met me doen. Van de gele herfstkleuren werd ik warm van binnen. Hoewel blauw bekend staat als een koude kleur, word ik er toch blij van. Net als van rood. Die opdrachten vond ik dan ook niet zo moeilijk om te doen. Op dagen met 'lastige' kleuren was ik opmerkelijk minder vrolijk dan op 'makkelijke' dagen.

Voor de opdracht geel dook ik in mijn archief en ik vond ook buiten nog wat laatste herfstbladeren. 
Voor roodgeel vond ik een mooi paaltje met wandelroutes. Voor de contrasterende kleuren combineerde ik mandarijntjes met een sjaal.
Het blauw kwam van het serviesgoed en een big shopper uit Engeland, het rood vond ik in de keuken en in het park, het groen vond ik in de boekenkast en het paars in mijn kledingkast. Wit was best lastig om goed te fotograferen maar ook daarvoor hoefde ik niet naar buiten.
Op de groene dag regende het veel. De bonusopdracht (een wandeling door een park en in de stad) sloeg ik daarom over, maar die ga ik zeker nog eens doen. Ook de opdracht goud ga ik nog doen.

Hieronder een collage van mijn huiswerk:



Volgend jaar weer? Zeker weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.