vrijdag 7 december 2018

Schilderen in 2018 - voorjaar

Ik volgde dit jaar weer aquarellessen bij Helma van der Burgh. In het voorjaar moest ik door omstandigheden helaas wat lessen missen.
In twee delen zie je wat ik dit jaar schilderde.



We schilderden rozen ...



... en wolken, al dan niet in combinatie met water.


De lichtstralen in de laatste afbeelding zijn niet geschilderd, maar afkomstig van de lamp boven de tafel, waar ik de foto nam.

Ik vond wolken altijd lastig om te schilderen. Meestal start je met een blauwe wassing voor de lucht waarin je de witte wolken uitspaart, of de nog natte verf opdept. Op internet ontdekte ik een filmpje waarin de schilder begon met een paar watervlekken op zijn maagdelijk witte papier, waarin hij her en der wat blauwe verf druppelde. Hij druppelde als het ware om het wit van de wolken heen. Het is een andere manier van denken, maar ik zie niet meer zo op tegen het schilderen van wolken, sinds dat filmpje.

Vuurtorens zijn altijd dankbare onderwerpen om te schilderen ...

21 x 28,5 cm
21 x 28,5 cm
21 x 14 cm

... mensen ook, maar daar moet ik nog wat meer op oefenen.



De laatste les was een vrije opdracht. Ik koos voor een koeienkop. Die had ik thuis vast voorgetekend, zodat ik me in de les vooral kon richten op het schilderen van Bertha.

21 x 28,5 cm

Ik vind hem goed gelukt!

Je begrijpt dat ik me direct inschreef voor de najaarscursus.

1 opmerking:

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.