zondag 26 juni 2016

Zomerse pauze

Hoewel ik het weer van deze periode zeker geen zomer zou willen noemen, hebben de tekenlessen een zomerpauze. De pauze bij het UCK begon al eind mei, terwijl de lente nog maar nauwelijks begonnen was! Ik vond een mogelijkheid om nog wat langer te blijven tekenen bij Atelier STOK (Stichting Oefenruimte Kunstenaars). STOK geeft tekensessies in een groot atelier waar ezels en een model aanwezig zijn. Het is 'vrije inloop' dus het is nooit zeker hoeveel tekenaars er zullen zijn.


Geen les
Er zijn sessies met vooral korte standen, wat langere standen, één hele lange stand, of portrettekenen. Ik koos voor de wat langere standen. 'Wat langer' betekent bij STOK standen van 10 minuten, en daarna twee standen van een half uur of langer. Afhankelijk van wat je als groep met het model afspreekt. Er wordt geen les gegeven; je gaat dus naar eigen inzicht aan de slag. Aan het einde van de sessie is er wel mogelijkheid om elkaars werk te bespreken.

Ik tekende er inmiddels vijf keer, voordat ook STOK een zomerstop inlaste. Het bevalt me goed, ik voel me er thuis. In het filmpje vind je tekeningen van het de laatste drie lessen bij het UCK en vijf tekenavonden bij STOK.

Geen korte standen, of toch wel?
Bij STOK zijn er in principe op 'mijn' avonden geen korte standen om de vingers even lekker los te gooien. Omdat ik die korte standen toch wel miste, opperde ik al tijdens mijn tweede avond of we in plaats van de eerste stand van 10 minuten, niet twee standen van 5 minuten konden doen. Dat verzoek werd ingewilligd en tegenwoordig starten we zelfs met vier standen van 5 minuten! Ik plaats die weer op één vel papier, zoals ik ook bij het UCK ook al deed. Het blijft een uitdaging om die snellere standen in dezelfde grootte te blijven tekenen.




Ik heb me voorgenomen tijdens deze zomerstop te experimenteren met portretten en (toch weer) inkt. Of ik mijn voornemens ten uitvoer ga brengen? Wie weet! Kom in september, na de zomerpauze hier kijken naar het resultaat van dit experiment.

1 opmerking:

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.