vrijdag 7 december 2018

Schilderen in 2018 - najaar

In het najaar kon ik gelukkig aanwezig zijn bij alle lessen. De lessen verhuisden van maandag- naar woensdagavond, en van een huiskamer naar een schoollokaal. Beide veranderingen waren even wennen, maar ik schilderde weer mooie dingen.



Het is traditie om de eerste les rozen te schilderen. Ik koos dit keer voor klaprozen.

28,5 x 21 cm

Ik vond ik het triestige klaprozen met hangende blaadjes. Ik maakte dus een vrolijkere variant.

28,5 x 21 cm


Er volgde ook weer een vuurtoren.

21 x 28,5 cm


Het was najaar, dus we schilderden herfstbladeren
Ik hoor me nog zeggen tegen een nichtje met wie ik als huiswerk mooie bladeren zocht: "Nee hoor, we gaan niet op die bladeren schilderen, daar zijn ze veel te mooi voor! We gaan ze naschilderen!" Drie keer raden wat we met die bladeren gingen doen: stempelen! Verf op de bladeren en stempelen maar. Leuk om te doen!

21 x 28,5 cm

28,5 x 21 cm
De kleuren hadden best nog feller gemogen.

Wassingen
blijven altijd een vak apart. Luchten en water hebben meestal een wassing als ondergrond. Hoe mooier de kleuren van de wassing in elkaar overlopen, hoe mooier de ondergrond om op te schilderen. 

28 x 21,5 cm

21 x 28,5

Op mijn verzoek gebruikten we tijdens een les inkt (lees: een watervaste zwarte stift) in combinatie met verf. Het is de kunst om te weten wanneer je moet te stoppen met het tekenen van lijnen. Het wordt er niet mooier op als er teveel lijnen staan, is mijn ervaring. 

Hier zijn de lijnen getekend met een dunne (watervaste) stift. Eigenlijk vallen ze helemaal niet op.

28 x 21,5 cm
Ik had ook een dikkere stift bij me. Nu lijkt het meer een illustratie voor een kinderboek. 

28 x 21,5 cm
Leuk om de twee gieters naast elkaar te zien. Of ik vaker inkt zal gaan gebruiken, weet ik nog niet.

Bomen blijf ik altijd moeilijk vinden om te schilderen. Elke boom heeft zijn eigen karakteristieken. Bij mij echter, begint een boom bijvoorbeeld als een berk en eindigt ie als een eik. Of worden, zoals hieronder aan de rechterzijde, verschillende losse dunne boompjes één dikke fantasieboom. 

21 x 28,5 cm
Deze herfstboom vind ik wel goed gelukt. Gelukkig had ik een sjabloon voor de vorm, zodat het model van de boom in ieder geval klopte. Naarmate de avond vorderde, wijzigde hij niet meer van soort. 

21 x 28,5 cm
Een zee met golven vind ik ook best lastig. Meestal schilder ik mijn golven te verticaal, waardoor ze meer op een tsunami lijken in plaats van kleine golfjes. Deze golfjes vind ik wel goed gelukt.

28 x 21,5 cm
Dit strandgezicht schilderde ik nog even snel in de laatste 10 minuten van de les met mijn restjes verf. Ook geslaagd!

21 x 14 cm

Voor de één-na-laatste les kozen we zelf een onderwerp. Mijn mediterraans raam met bloembak is een treffer! Ik word er vrolijk van als ik er naar kijk.

30 x 40 cm


Deze cursus sloot ik weer af met een koeienkop. Mijn 'masterpiece' van de cursus, in fases:

40 x 30 cm, stap 1

40 x 30 cm, stap 2

Met als eindresultaat:

40 x 30 cm

Ik noem haar Clara.

Dank je wel voor de leuke lessen, Helma. Ik heb weer genoten.Tot in januari bij de volgende cursus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.