maandag 29 september 2014

Stoppen om in actie te komen

Ditmaal is het onderwerp van het magazine ‘AAN DE SLAG’ met je inspiratie. Ik stelde dit onderwerp zelf voor omdat ik tijdens de zomerperiode, dit jaar voor mij komkommertijd, weer iets om handen wilde hebben en ergens mee aan de slag wilde. Ik vind
daarom dat ik zelf ook iets moet zeggen over wat ik met mijn inspiratie doe.


Stop!
Enige tijd geleden werd me duidelijk dat ik mijn creatieve kant niet voldoende aansprak. Dat klopte wel, omdat ik altijd dacht dat creativiteit iets was voor naast het werk, niet voor tijdens het werk. Toen mijn laatste arbeidscontract niet verlengd werd, was ik daar diep in mijn hart best blij om. Nu ik baanloos was en daardoor veel tijd had, besloot ik mijn creatieve geest te ontwikkelen.

Start
Ik begon met mij aan te melden voor een teken- en boetseercursus. Daarnaast wilde ik in ieder geval ook ‘iets’ doen met schrijven en fotograferen. Daartoe was ik kort voor mijn ontslag al een weblog genaamd ‘Rode Konen’ gestart. Ik schrijf over onderwerpen die mij inspireren en ter illustratie maak ik zelf foto’s. Ook vond ik een project waarin ik schrijven en fotograferen kon combineren: het maken van levensboeken met ouderen. Het werken met ouderen sloot ook nog eens leuk met mijn andere vrijwilligerswerk in een ziekenhuis waar ik patiënten met een verhoogde kans op een delirium bezoek.

Toen Willemijn in het najaar van 2013 voor haar eerste magazine iemand zocht voor de vormgeving ervan, stak ik mijn vinger op. Ik had geen kaas gegeten van vormgeven, maar waarom niet uitgeprobeerd? Sinds die tijd staat ‘vormgeven’ ook op mijn inspiratielijstje en zie ik de EXPERT-magazines steeds mooier worden.

Actie
Ik ben lekker bezig en krijg veel energie van wat ik doe. Zo bied ik regelmatig artikeltjes (Koontjes) van mijn weblog aan ter publicatie elders, ben ik verslaggever voor het Nederlandse Rode Kruis, volg ik een fotocursus waarvoor ik elke week een ander thema fotografeer, maak ik regelmatig posters en foldertjes voor deze en gene en maakte ik twee levensboeken waarvoor ik ook de nodige foto’s maakte. Eén foto van mijn weblog werd laatst - met mijn toestemming - gebruikt op de cover van een tijdschrift. Het spreekt voor zich dat ik over deze dingen schrijf op mijn weblog. Creatieve uitingen voor anderen publiceer ik onder de naam ‘PubliKoontjes’ met als doel een portfolio van mijn creatieve uitspattingen op te bouwen.

Inkomsten
Het grootste deel van wat ik doe, doe ik op vrijwillige basis en levert dus geen inkomsten op. Hoewel ik er geen voorstander van ben om als (aankomend) professional mijn diensten gratis aan te bieden, merk ik dat het wel een goede manier is om voet aan de grond te krijgen. Zo maakte ik een fotoboek voor iemand in ruil voor iets dat zij in de aanbieding had. Zonder wederzijdse facturen dus maar wel met een financiële waardering. Het jezelf profileren werkt. Zo werd ik benaderd door iemand die via één van mijn PubliKoontjes op mijn LinkedIn-profiel kwam en aanknopingspunten zag voor ….tromgeroffel ….. een betaalde samenwerking!

Hoe verder?
Het is mijn streven om binnen afzienbare tijd inkomsten te genereren uit mijn creativiteit. Al dan niet naast een baan in loondienst voor de broodnodige financiële zekerheid. Voorlopig geniet ik nog van de periode van het herontdekken van mezelf.

---XXX---

Dit artikel werd gepubliceerd in het najaarsnummer van DE EXPERT, het digitaal magazine van de LinkedIn groep 'Creëer je eigen werk, dat op 28 september 2014 uitkwam. We zijn er erg trots op!

Mijn bijdrage:
  • redactiewerk
  • 1 artikel
  • 1 foto
  • vormgeving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.