zaterdag 28 februari 2015

De O van Kantelen!

In januari zocht iemand uit mijn netwerk een redacteur. Ik meldde mij, omdat ik redigeren wel heel leuk vind om te doen. Nog niet wetende wat er precies geredigeerd moest worden, stortte ik mij in het avontuur.

Het bleek te gaan om hoofdstukken voor het boek 'Het Kantelingsalfabet'. Dit is een boek dat wordt geschreven en geproduceerd door meer dan 100 mensen die zelf al kantelen, of vinden dat er gekanteld zou moeten worden. 

Alles begint met een idee
'Het Kantelingsalfabet' ontstond in november 2014 uit een idee dat op Facebook gepost werd. Zou het mogelijk zijn om zonder budget, geheel volgens de principes van ‘delen’, een boek uit te brengen over het kantelingsdenken en een grote groep mensen die zich daarmee bezighoudt, er als auteur aan mee te laten werken? Er werd een oproep geplaatst en al snel werden mensen enthousiast. Naar voorbeeld van 'De Alfabetboeken' was het de bedoeling om voor elke letter van het alfabet één auteur één hoofdstuk te laten verzorgen. Het enthousiasme onder kantelaars was groot; in korte tijd meldden zich per letter van het alfabet al snel drie, of soms zelfs vier auteurs.

Kantelen uit onvrede
Het idee kantelen komt voort uit een gevoel van onvrede dat de laatste jaren steeds duidelijker wordt. Onvrede over de effecten van de huidige individualistische, gevoelloze en materialistische maatschappij die vooral gericht lijkt te zijn op presteren en het behalen van méér en nog betere resultaten. Waar vervolgens slechts een klein deel van de bevolking profijt van heeft. Steeds vaker lijkt 'de mensch' daarin zijn draai niet meer te kunnen vinden. Vanuit deze onvrede ontstaan initiatieven die laten zien dat het ook anders kan. In 'Het Kantelingsalfabet' zijn veel van die initiatieven verzameld.

Verzamelde verhalen
Het boek bevat persoonlijke verhalen. Verrassend, soms hilarisch, emotioneel of confronterend. Verhalen van mensen die beschrijven hoe het 'anders' kan, op maatschappelijk niveau, op organisatieniveau, maar ook op zeer persoonlijk niveau. Het zijn verhalen waarin de auteur aangeeft op welk moment in het leven voor hem of haar het kantelen begon en waar dat toe geleid heeft. Elk verhaal begint met dezelfde zin: "Het moment dat het voor mij duidelijk werd dat het allemaal anders zou kunnen, was.... "

Redigeren
Elk hoofdstuk werd door twee van de 18 redacteuren gezien: de eerste redacteur pleegde, waar nodig, stevige redactie, uiteraard in overleg met de auteur. Niet elke bevlogen kantelaar is ook een begaafd schrijver. 
Ik redigeerde acht hoofdstukken in de eerste, en nog eens 12 in de tweede ronde. Met rode konen las en bewerkte ik de verhalen. Neem maar van mij aan dat er zéér interessante verhalen tussen zitten!
Begin februari werd er een schijvers- en redacteurenbijeenkomst georganiseerd. Ik vond het heel bijzonder om enkele van de schrijvers, in wiens teksten ik zojuist had geschrapt, in levende lijve te ontmoeten. Het is leuk om een beeld van een gezicht te hebben van degene die het verhaal schrijft. Ik zag daar ook voor het eerst mijn netwerkkennis via wie ik bij dit project betrokken raakte. We werkten al verschillende keren samen aan het digitale magazine van de LinkedIn groep 'Creëer je eigen werk', maar zagen elkaar nu in het echie. Leuk!

Schrijven
Toen mij gevraagd werd zelf ook een verhaal te schrijven, moest ik even nadenken over mijn kantelaspiraties. Had ik die wel? Was ik niet aan dit avontuur begonnen alleen omdat ik het redigeren van andermans teksten zo leuk vond? Ik begon met het beschrijven van de periode sinds ik afscheid nam van mijn laatste baan. Vanaf toen kantelde er naar mijn gevoel iets. Wat dat precies was, wist ik nog niet. Al schrijvende realiseerde ik mij - toch wel enigszins opgelucht - dat ik ook een kanteldenker ben, zij het onbewust. Mijn verhaal werd geaccepteerd en geplaatst onder de letter O (van Onderbuikgevoelens). Dit is mijn eerste alinea:
Het moment dat het voor mij duidelijk was dat alles anders kon, lag drie maanden voor het einde van mijn halfjaarcontract. Doorwerken bij deze organisatie was voor mij geen optie. Ik voelde nog steeds geen match met deze nieuwe organisatie en mijn nieuwe collega’s. Deze baan kostte me alleen maar energie in plaats van dat ik er blij van werd. Ik had me overduidelijk teveel laten leiden door het snel willen vinden van een nieuwe baan en ik had mijn onderbuikgevoelens tijdens de sollicitatieprocedure genegeerd. Met lood in mijn schoenen maakte ik een afspraak met mijn directeur om te vragen of mijn contract niet verlengd hoefde te worden.
Het boek
Op het moment dat ik dit schrijf maakt de eindredactie overuren want over drie dagen moet het boek bij de drukker liggen! Spannend!
Het boek wordt uiteindelijk ruim 350 pagina's en wordt in 4 maanden en 3 dagen geproduceerd. Het Kantelteam bestaat uit ruim 100 mensen: 96 auteurs, een team van 18 redacteuren, een cartoonist en 12 samenwerkingspartners die het project op financiële of andere wijze ondersteunen.
Het boek komt beschikbaar als een gratis e-book en in een papieren variant (voor € 7,49, excl. verzendkosten). Bestel het papieren boek vast via voorintekening op de webshop van 'De Alfabetboeken'.
Op 1 april a.s. (nee, dat is géén grap!) wordt het boek in Utrecht bij Seats2Meet gelanceerd tijdens een uniek en inspirerend event. Wat er precies gaat gebeuren, mag ik niet verklappen, maar het belangrijkste is dat jij er ook bij kunt zijn! Meld je dus aan! Het belooft erg inspirerend te worden. Ik heb er zin in!

Voorproeven
Lees hier vast een paar voorproefjes uit het boek:
Eigenwijze (door Marcel Kolder): Het moment dat het voor mij duidelijk werd dat het allemaal anders zou kunnen, was het moment dat Mayim, mijn gehandicapte dochter, via haar spraakcomputer vertelde: “papa, ik heb je vandaag niet meer nodig, ik kan nu alles zelf, met mijn nieuwe elektrische rolstoel en mijn spraakcomputer.

Xiexiewatjijnietziet (door Guido van der Wiel): Het moment dat het voor mij duidelijk werd dat het allemaal anders zou kunnen, was toen ik als baby in de box zat. Het ging hier natuurlijk niet om een bewust inzicht van mij als baby. Wat wel gebeurde was dat ik geheel anders met de box omsprong dan mijn oudere broer twee jaar daarvoor.

Lees HIER mijn hele verhaal, getiteld 'Onderbuikgevoelens'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.