donderdag 10 augustus 2017

Langzaam en snel tekenen

Over een maand begint het volgende tekenseizoen alweer. Ik deel graag wat tekeningen van dit voorjaar. Ik startte braaf in januari bij STOK, want het was immers één van mijn goede voornemens voor dit jaar. Door omstandigheden bleef het slechts bij een paar keer tekenen. In mei pakte ik het weer op, maar weer niet blijvend. Om mijn 5-rittenkaart toch vol te krijgen ging ik begin juli nog een keer. Door die lange pauzes was het een beetje een 'rommelig' tekenseizoen, zonder echte groei of ontwikkeling. De keren dat ik tekende, tekende ik in ieder geval met met veel plezier!


Langgggzzzzzzaaaaaammmmmm tekenen
De tekensessies bestonden, net als vorig jaar, weer uit zes standen van 10 minuten en daarna een van een heel uur.
Van de eerste avond heb ik geen foto's gemaakt. Ik was, na een pauze van een half jaar, niet erg onder de indruk van mijn prestaties. Er blijft echter genoeg leuks over om te laten zien van de volgende avonden.

poses 10 minuten

pose 1 uur

Eenmaal had een model wat moeite om al meteen helemaal bloot te gaan. Geen probleem, het werd een leuke serie van 3x met, en 3x zonder kimono.

poses 10 minuten

poses 10 minuten

De stand van 1 uur werd, na instemming van de tekenaars, dezelfde als de laatste pose van 10 minuten. Wanneer een pose lang duurt, ga ik nadenken over wat ik teken en ga ik veel 'poetsen'. Dan wordt mijn tekening vaak minder goed. Ik vind die laatste tekening dan ook niet geslaagd genoeg om hier te laten zien.

Eén avond kwam het model niet opdagen. Gelukkig was degene die de avond organiseerde, zelf een ervaren model. Zij vond het geen probleem om uit de kleren te gaan en om het podium te beklimmen.

poses 10 minuten

poses 10 minuten

Heel snel tekenen
Omdat ik beter lijk te tekenen bij korte poses, besloot ik naar een middag met 'snelle standen' te gaan. Volgens de website van STOK zou het model poses aannemen van enkele minuten, oplopend tot 15 minuten. Deze middag was de langste stand echter maximaal 5 minuten. Dat werd dus heel snel tekenen!
Ik geef de poses hier weer, oplopend in duur van de stand. Tijdens het tekenen werden korte en langere (nou ja, lang...) standen afgewisseld.

poses 1 minuut

poses 3 minuten

poses 5 minuten

poses 5 minuten
poses 5 minuten

pose 5 minuten
Ik merk dat deze hele snelle standen aan mij toch niet zo besteed zijn. Ik vind mijn tekeningen beter worden als ik toch iets meer tijd heb dan tijdens deze middag het geval was. De 10-minuten standen zijn voor mij goed.

Jammer genoeg heeft mijn meest favoriete tekenavond ook een stand van een heel uur wat ik dus erg lang vind. Ik neem me daarom voor om in het najaar tijdens dat laatste uur ook verschillende details (van bijvoorbeeld handen, voeten, romp en gezicht) van het model te tekenen, in plaats van me alleen maar op die ene pose te richten.
Zo'n middagje met snelle standen ga ik zeker nog eens tussendoor doen. Je leert er namelijk wel goed van kijken!



2 opmerkingen:

  1. fijn dat je weer begonnen bent, vind het knap hoor, niet alleen van de tekenaar, ook van degene die zich laat zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je verleert het niet, zo te zien ����

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.