maandag 21 maart 2016

Ontwerp poster Rode Kruis Boe(k)tiek

Het Rode Kruis, afdeling Utrecht, vroeg mij onlangs een poster te ontwerpen voor hun Boe(k)tiek. De Boe(k)tiek is een winkel met tweedehands spullen aan de Koningsweg in Utrecht. Deze winkel gaat vanaf 6 april een dag extra in de week open. Dat moet natuurlijk tijdig onder de aandacht gebracht worden. Bovendien is er voor 6 april een speciale kinderkledingverkoop bedacht.
 

Huisstijl
Het Rode Kruis hanteert een huisstijl. Dat beperkte mij in mijn creativiteit voor wat betreft indeling en kleurgebruik. Toch viel het nog niet mee om de boodschap ondubbelzinnig en in zo weinig mogelijk woorden samen te vatten. Ik denk dat we daar in geslaagd zijn.
Het vinden van een bruikbare afbeelding was lastiger. 

Gratis, rechtenvrij in landscape
Ik zocht me een avond suf naar foto's met kinderkleding. Ik vond genoeg foto's met kleding, maar het internet puilt niet uit met foto's die voldoen aan de criteria: gratis, rechtenvrij en ook nog eens kinderkleding. Bij voorkeur in landscape formaat, of anders in een resolutie dat ik er een goede liggende foto van zou kunnen maken. Ik vond er wel een paar maar ik was daar niet zo blij mee.

Jurkjes in alle soorten
De foto waar ik het minst negatief over was, was kleurrijk en met kleding aan gekleurde plastic hangertjes. Het is de foto rechtsboven. Ik vond het duidelijk kinderkleding, maar mijn contactpersoon bij het Rode Kruis dacht daar anders over.
De jurkjes op een andere foto waren leuk, maar leken mij niet in Nederland gedragen te worden. Op een derde foto hingen jurkjes netjes op kleur en maat gesorteerd aan een rek. Zo netjes en geordend wordt het niet aangeboden in de Boe(k)tiek. Nog even verder speuren dus. De laatste foto die ik vond, was wél van tweedehandskleding aan een rek, maar het was duidelijk geen kinderkleding.Zo vielen alle foto's dus af.

Eigen foto
Mijn laatste troef was om zelf een foto te maken van een rek kinderkleding in de Boe(k)tiek. Dat idee werd met enthousiasme ontvangen. Ik was nog niet eerder in de Boe(k)tiek geweest, dus ik wist niet wat ik daar zou aantreffen. Op de afgesproken middag werd ik binnengelaten in die Boe(k)tiek die normaal op dat tijdstip gesloten is. We hadden dus alle gelegenheid om de situatie aan te passen naar mijn wensen om tot een geschikte foto te komen.
De meeste kleding ligt in bakken gesorteerd, met boven die bakken ook één rek. Ik wilde graag een goed gevuld rek met kleding op de foto zetten. Op die middag hing er jammer genoeg niet zoveel kleding aan het rek. We zochten in de opslagruimte in de doos met kledinghangers speciaal naar die voor kinderkleding. Je kunt een klein jasje namelijk niet op een hanger voor kledingstukken voor volwassenen hangen. Dan steken de armpjes er al uit!
Na enige tijd hadden we een gevuld rek met kinderkleding. Ik fotografeerde het rek van alle kanten.

Bekijk hier hoe de poster geworden is, en voel je welkom om langs te komen in de Boe(k)tiek!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.