donderdag 11 april 2013

Portretfotografie

Een van de lessen van mijn fotocursus had als onderwerp 'portretten'. De opdracht was een serie
portretten te maken van een persoon, rekening houdend met de theorie die we in de les hadden behandeld.
Wie zou ik tot model bombarderen? Mijn vriend M wilde niet poseren, maar ik mocht hem wel fotograferen terwijl hij 'gewoon' bezig was. Dat heb ik geprobeerd, maar over die foto's was ik niet echt tevreden. Ofwel het licht was niet goed, ofwel zijn gezichtsuitdrukking was naar mijn mening niet geschikt voor een portretfoto. Voor die opdracht dan toch.
Dus wat dan? 

Toen belde een tante die vertelde dat het haar steeds maar niet lukte om met haar telefoon een leuke foto van zichzelf te maken voor op Facebook (ze is 83!). Ik greep die kans en bood aan met mijn camera langs te komen. Zo kreeg zij een geschikte foto en had ik een model voor mijn opdracht.

We hebben een middagje gezellig zitten keuvelen met zijn drietjes (zij, M en ik) terwijl ik foto's maakte van haar en M in gesprek. Ze hebben beiden niet geposeerd voor mijn foto's maar waren zich natuurlijk wel bewust van mijn camera. Mijn 300mm lens is nauwelijks over het hoofd te zien...

Het was een zonnige middag en het licht was niet super. Een softbox maakt helaas geen onderdeel uit van mijn uitrusting, dus ik moest het doen met het (tegen)licht dat er was. En dat was er! Door dat tegenlicht wordt het deel van het gezicht dat het licht vangt wat harder en eventuele rimpels wat dieper.

Ik schoot 211 foto's, waarvan 56 van M en 4 van de honden. De rest had mijn tante als onderwerp. Ik had er niet aan moeten denken dat ik nog een analoog toestel had en alle foto's had moeten laten afdrukken om het resultaat te zien!

Ik moest de foto's voor de opdracht in zwart-wit afdrukken. Dat leek me zonde van de kleuren, maar ik heb geleerd dat wanneer bij portretfoto's de kleur geen bijzondere functie heeft, je die beter weg kunt laten. Het leidt alleen maar af en de foto wordt er krachtiger door.

Hieronder de foto's van M die ik het best gelukt vond. M plakt sowieso moeilijk op foto's.





Mijn tante gaf helaas geen toestemming om de foto's van haar hier te publiceren.
Al met al was ik best tevreden met het resultaat!

Wil jij ook een mooie foto van jezelf? Laat het me weten!


1 opmerking:

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.