vrijdag 19 juli 2013

Vroegah

Regelmatig kom ik op Internet opsommingen tegen van zaken of situaties van vroeger. Het maakt dat ik me oud voel (ik ben van 1964, dus dat valt nog best wel mee, toch?), maar het zet me ook aan het denken. Het is echt niet zo dat alles vroeger beter was, maar het was anders. Anders omdat de ontwikkeling van mens en mogelijkheden nog niet zo ver gevorderd waren als tegenwoordig. Anders omdat je het destijds deed met de mogelijkheden die je had.

Een paar voorbeelden (met een knipoog) van dingen die ik tegenkwam op Internet die me even pas op de plaats lieten maken:

  • Twix heette vroeger Raider.

  • Cif  heette vroeger Jif.

  • ADHD, of een andere combinatie van deze letters bestond nog niet; je was gewoon een druk kind.

  • De televisie had nog geen afstandsbediening, je moest opstaan om iets op een andere zender te bekijken.

  • Foto's maakte je met filmrolletje voor in je fototoestel. Na het maken van een foto moest je het rolletje doordraaien. Je moest afwachten of je foto's gelukt waren tot je rolletje vol was en je je foto's had laten afdrukken.

  • Muziek nam je met een cassetterecorder op op casettebandjes. Cassettebandjes waren makkelijk met een potlood vooruit of achteruit te spoelen.

  • Auto's hadden nog geen gordels, laat staan voor op de achterbank. Airbags bestonden ook nog niet.

En puttend uit mijn eigen ervaringen herinner ik mij het volgende:


  • De televisie had maar twee zenders: Nederland 1 en Nederland 2. Kinderprogramma's (zoals Rikkie en Slingertje, Stuif 's in, Beertje Collargol) werden alleen op woensdagmiddag en in het weekend uitgezonden, niet dag en nacht. Laat staan dat er zenders waren met alléén maar kinderprogramma's.
    Stuif 's in werd zelfs maar 1x per 6 weken uitgezonden; je zorgde dat je achter de buis zat want dat wilde je niet missen!

  • Er was een reclamefilmpje van een attractiepark met de zoontjes van Beatrix in de hoofdrollen. Een ervan is nu koning, je weet wel wie ik bedoel.
    Tegenwoordig worden koninklijke kinderen heel bewust uit de media gehouden. Bij gebrek aan beter worden in reclamefilmpjes voornamelijk kindertjes met een Goois accent en met overmatig rollende rrrrrrrrrrrrrrr gebruikt .

  • Zuivel zat in glazen flessen met een aluminium dop. Die dop kreeg je er het makkelijkst af door er je elleboog even in te drukken. Mijn duim schoot er tenminste altijd doorheen.
    Mijn moeder zette meerdere keren per week een rekje met lege flessen aan de voordeur. De melkboer kwam aan huis en wisselde die die om voor flessen met melk of yoghurt, al naargelang wat er op het bijgevoegde boodschappenbriefje stond.
    Tegenwoordig is er nog één zuivelmerk dat melk in flessen levert. In plastic flessen. Deze is echt lekkerder dan melk uit een kartonnen pak! Helaas zijn deze flessen niet overal verkrijgbaar.

  • Mijn broer en ik dronken als kind door de week ranja en alleen in het weekend of bij bijzondere gelegenheden kregen we appelsap (hij) en sinaasappelsap (ik). Chips of andere zoutjes waren er alleen maar in het weekend.
    De kinderen en jeugd van tegenwoordig weten, vermoed ik, nauwelijks meer wat ranja is. Een leven zonder chips is niet meer voor te stellen. Het is ook niet verwonderlijk dat het overgewicht op jonge leeftijd aanzienlijk is toegenomen.

  • De post werd 2x per dag bezorgd.
    Tegenwoordig is dat 1x per dag, en niet eens meer op elke werkdag. Post.nl ontslaat postbodes en kreeg toestemming de helft van de oranje brievenbussen weg te halen om de postbezorging überhaupt nog haalbaar te laten zijn.
Het is goed dat Nostalgienet bestaat. Om 24 uur per dag, 7 dagen per week de nostalgie van destijds terug te kunnen zien. Wat is er veel veranderd in relatief korte tijd!

Wie help mijn lijstje met nostalgische zaken aanvullen?




2 opmerkingen:

  1. Wat herkenbaar allemaal.
    Vandaag de dag krijgen ouders te horen dat hun kind: "onvoldoende gemotiveerd is en niet optimaal functioneert in de groep"
    Vroeger zei de meester:
    "Jantje is lui en voert geen fl... uit op school"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een verandering van heel andere orde: mijn vroegere woonplaats (Hoogezand-Sappemeer) is totaal onherkenbaar geworden! Veel plekken waar ik goede herinneringen aan heb, zoals bijvoorbeeld de oude bioscoop, bestaan niet meer. Wat er voor in de plaats is gekomen, is nog het beste te omschrijven als karakterloze nieuwbouw...

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.