zaterdag 12 april 2014

NLP en mijn helden

foto: wikipedia - M. Smelter
Het Neurolinguïstisch Programmeren (NLP) adviseert het gedrag van je held, jouw inspiratiebron, te analyseren. Waar is hij of zij precies goed in? Wat doet ie waardoor ie succes heeft? Hak die gedragingen op in kleine stukjes en probeer te begrijpen wat er gebeurt. Als jij je ook zo gedraagt, kun je net zo succesvol worden als je held. Simpel toch?


Regelmatig krijg ik de vraag wie mij inspireert, wie mijn held, mijn grote rolmodel is. Ik moet daar altijd even over nadenken. Ik bewonder mensen om wie ze zijn of om wat ze doen, maar ik heb niet één voorbeeld, het zijn er meerdere. Veel van die mensen bevinden zich in mijn omgeving, dichterbij of verder weg. Velen komen, sommigen gaan, enkelen blijven. Zo blijf ik me steeds weer verwonderen en blijf ik van hen leren.

Ik bewonder mijn moeder om de dingen zij op haar leeftijd onderneemt. Ze is 84 jaar jong en heeft nog altijd een eigen psychotherapiepraktijk. Ze neemt niet veel cliënten meer aan omdat ze het ook leuk vind om workshops te geven waarmee ze het gedachtegoed van háár voorbeeld, Gregg Furth, uitdraagt.
Die workshops vinden meestal plaats in Duitsland, maar mijn mams is ook ver buiten de Duitse grenzen bekend. Ze bereist de meeste afstanden nog steeds met het openbaar vervoer! Zolang ze nog goed ter been is, houdt ze vol en laat ze mensen delen in haar kennis en ervaring.

Ik onderneem graag activiteiten met vriendin R omdat ze zo positief gestemd is. Ze is nog altijd oprecht blij met haar baan en dat straalt ze uit. Ook in haar vrije tijd. Ik word altijd vrolijk van haar en krijg weer nieuwe energie als ik een tijdje in haar buurt vertoefd heb. We proberen dan ook regelmatig samen iets af te spreken, wat nog niet meevalt met haar drukke (werk)agenda.

Ik las altijd graag de artikelen die collega V schreef. Ze speelde met taal op een manier zoals ik dat ook graag zou willen kunnen. Maar nog interessanter vond ik haar redactionele commentaren op stukken van anderen. Met respect en tact voor de auteur onderbouwde ze hoe het anders, of nog beter kon.
Ik ervaar inmiddels zelf hoe het voelt als anderen aan mijn schrijfsels schaven. Ik redigeer zelf ook regelmatig stukken van anderen waarbij ik de  tact van V in acht probeer te nemen. 

Ik voelde me altijd erg prettig bij directeur M van een organisatie waar ik ooit werkte. Als coachende leidinggevende wist zij het beste uit iedereen naar boven te halen. Ik nam me destijds voor dat als ik ooit een leidinggevende functie zou krijgen, ik mij háár stijl van leidinggeven zou aanleren. Die leidinggevende functie hoeft er wat mij betreft niet te komen, maar ik hoop nog altijd op een leidinggevende die mijn collega’s en mij op vergelijkbare wijze aanstuurt als M destijds.

Ik vind het reuze knap wat de Nederlandse schaatsers onlangs presteerden tijdens de Olympische Spelen. Wat een doorzettingsvermogen en discipline! Wat ze daar de afgelopen vier jaar niet voor hebben moeten doen, en vooral hebben moeten laten! Als je je doel dan net niet bereikt mag je daar van mij  best een beetje verdrietig over zijn.

Mijn partner M inspireert mij natuurlijk ook, anders was hij mijn partner niet. Hij is heerlijk creatief, denkt buiten kaders en is erg goed in relativeren. Dat heb ik af en toe even nodig.

Dus ..... als ik gedisciplineerd blijf doorzetten, probeer het beste van alles en iedereen te zien, positief en tactisch blijf in alle omstandigheden, buiten kaders denk en relativeer, heb ik al het goede van mijn helden in mijzelf verenigd. Oef! Ik heb nog een hoop werk te verzetten. Aan de slag!

---XXX---

Deze tekst werd gepubliceerd in het voorjaarsnummer van het magazine van de LinkedIn groep 'Creëer je eigen werk', getiteld: EXPERT - Creeer je eigen voortgang.

1 opmerking:

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.