dinsdag 8 april 2014

Werken met Maria

Maria Vliegen
Er stonden twee lessen met Maria Vliegen als model op het programma. Daar verheugde ik mij erg
op want werken met Maria is altijd een feest. Zij is een professioneel model met fantastische rondingen om te tekenen en te boetseren. En daarnaast is ze gewoon een heerlijk, mooi en een beetje maf mens. Ik had er dus zin in!

Eerste les: tekenen
Maria paste zowaar twee keer (bijna) helemaal op mijn papier!




Daarna ging ik weer over tot het tekenen van details en een portret.




Ze is het nog niet helemaal, maar volgens kenners (en die kunnen het weten!) heb ik wel haar trekken te pakken.

Tweede les: boetseren
De tweede les met Maria was ik niet zo succesvol. Of eigenlijk helemaal niet succesvol. Ik had mijn avond niet. Achteraf gezien is dat heel goed te verklaren:
  • mijn lief had de avond ervoor een piepjonge Alfred Jodocus Kwak gered, die op onze slaapkamer, veilig voor de honden, zijn best deed om niet te slapen. En mij dus ook uit mijn slaap hield,
  • overdag was ik heel intensief met iets leuks bezig geweest dat nog lang niet af was,
  • we hadden laat gegeten zodat ik na mijn laatste hap direct op fiets moest springen om op tijd bij Katrien te zijn.
Kortom: mijn hoofd zat nog vol met dingen die er niet thuishoren tijdens een creatieve les.

Ik begon met een reliëf in klei, dat ik al snel tot 'emmermodel' bestempelde. Ik begon opnieuw met een 'gewoon' beeldje, dat ik ook niet geslaagd vond. Dat ging dus ook weer de emmer in.
Ik besloot na de pauze te gaan tekenen, wat - heel voorspelbaar - ook niet wilde lukken.
Je begrijpt dat ik van mijn mislukkingen geen foto's maakte, dus van deze les kan ik niets laten zien.  Helaas. Het kan niet altijd feest zijn, toch? Ik ben al heel blij met alle mooie dingen die ik tijdens de afgelopen lessen maakte!

En Maria? Die komt vast in een volgende cursus opnieuw model staan. Dan kan ik in de herkansing.

P.S.: Alfred heeft het niet overleefd.....


1 opmerking:

  1. Hoi Nicolette,
    Ik vind je portret van Maria zeker herkenbaar, inderdaad echt haar trekken.
    Verder vind ik het prachtig als je ook met kleur werkt.
    Groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.