dinsdag 15 april 2014

Werken op eigen wijze

De laatste les van het seizoen was officieel een boetseerles. Na het debacle van de vorige boetseerles en het succes van laatste tekenles, koos ik ervoor om deze laatste les te tekenen in plaats van te boetseren. Lekker eigenwijs dus.

Het model lag al klaar op de draaischijf. Voor een boetseerles wordt het model steeds met kleine stukjes rondgedraaid, zodat alle kanten goed zichtbaar zijn voor een driedimensionaal beeld. Voor tekenen hoeft dat niet, want je tekent tweedimensionaal en slechts één kant van het model.

Als eenzame tekenaar moest ik me natuurlijk aanpassen aan de boetseerders. Het werd voor mij dus één lange stand, die ik steeds als korte stand, steeds vanuit een iets andere hoek (ik schat met steeds een verschil van 45 - 90 graden) te zien kreeg. Wanneer een stand voor mij eindigde, wist ik niet, want iedereen is vrij het model te draaien als daar behoefte aan is. Dat wordt van tevoren niet uitgebreid overlegd.

Het model draait tijdens zo'n boetseerstand vaak méér dan eens om zijn/haar as. Zo kon ik dus aan een eerdere tekening verder gaan als die bewuste positie weer voorbij kwam. Het model zat of lag immers nog steeds in dezelfde houding.

Liggende stand
Mijn eerste tekening was meteen raak! Zo mooi werden ze daarna niet meer.


Vooral dit gezichtje vind ik erg mooi gelukt!

De volgende stand vroeg om een verkorting van de benen. 


 Nog meer verkortingen voor de bilpartij:


Bij deze laatste tekening zit de heup niet helemaal op de juiste plek. 



Zittende stand
Na de pauze was er niet zoveel tijd om het model weer van alle kanten te tekenen. Ik koos voor slechts twee posities, van voren en van opzij.




In afwachting van een volgende draaiing van het plateau tijdens de zittende stand, tekende ik de voeten van het model. Die waren echter zo gedetailleerd dat ik mijn tekening niet afkreeg voordat er gedraaid werd. Die voetenschets zie je bij aanvang van dit koontje.

Officieel is de cursus nu voorbij. We mogen echter nog een les inhalen die onverwacht uitviel, en we namen zelf het initiatief tot een extra workshop op een zaterdag in juni. Dit seizoen krijgt dus nog een staartje. Jippie!

Ik vind het prettig dat we in de lessen de vrijheid krijgen om te werken met de materialen die we zelf willen. Het kost wat moeite om tegendraads te zijn, maar het voelt wel goed!

1 opmerking:

  1. Ze zijn erg mooi geworden. Ik vind die met het gezichtje erg mooi, en ook die met de bilpartij, in weinig lijnen veel effect. De laatste vind ik ook heel treffend.

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.