zondag 10 december 2017

Aquarel vervolg

Zoals ik in het voorjaar al voorspelde, ging ik dit najaar verder met aquarelleren.
Alle lessen hadden weer een thema, met voorbeelden en tekst en uitleg over de toe te passen technieken. We schilderden nat-in-nat en nat-in-droog, mengden grijstinten, maakten wassingen en probeerden te spatten zonder het schilderij te bederven. We schilderden bloemen, bomen, een stad, een zonsondergang, rotsen aan zee, huisraad en een portret. Ik had weer veel plezier in het schilderen en leerde veel.

Nat-in-nat en nat-in-droog
We begonnen met korenbloemen, nat-in-nat en nat-in-droog geschilderd. De vage blauwe vlekken zijn nat-in-nat geschilderd, de rest vooral nat-in-droog. 


Het blijft spannend om niet te kunnen controleren wat er gebeurt met je verf op het papier, zoals bij nat-in-nat schilderen. Ik neem me steeds voor om dat vaker te doen. Stiekem vind ik het ook mooier. 

Vijftig tinten grijs
Om het mengen van grijstinten onder de knie te krijgen schilderden we een skyline van een stad. Contouren zijn nu eenmaal vaak grijs/zwart. Grijs krijg je door rood, blauw en geel te mengen. Afhankelijk de hoeveelheid van de afzonderlijke kleuren, krijg je meer krijg je een andere tint grijs. 
Dat grijs mengen is best moeilijk! Mijn skyline werd dan ook aanzienlijk kleuriger dan alleen maar grijs. Een skyline weerspiegelt natuurlijk in water. Die weerspiegeling viel nog niet mee!



Wassingen
Lucht en water lenen zich bij uitstek voor het oefenen van een wassing. Een wassing is een groter vlak van in elkaar overlopende kleuren. Dat oefenden we met een zonsondergang in zee. Ik verwerkte ook nog wat wolkjes in de lucht. 


Een volgende keer zou ik de weerspiegeling van de lucht in het water minder strak links en rechts van de zon in het water positioneren.

Bomen
Ik vind bomen altijd lastig om te schilderen. Het lijkt zo simpel om een groene vlek met wat bruine streepjes te schilderen. Maar niet elke soort boom bestaat uit een simpele groene vlek met wat bruine streepjes.  Ik vind het toch wel zaak dat je ook de soort boom herkent. Als je goed kijkt bestaan er héél véél verschillende kleuren groen. De lichtval is van belang en daarnaast spelen seizoenen ook nog een rol. Kortom, een uitdaging. Voor mij althans. 

Bij mijn eerste boom bobbelde mijn papier erg en alle nattigheid verzamelde zich in een meertje in het midden van mijn bladerdak. Dat werd dus een onbedoelde groene vlek.  



Daarom schilderde ik wat nieuwe bomen. Verschillende soorten, kleiner van formaat en in verschillende seizoenen.


Portret
Ik verheugde me erg op de portretles. Net als met modeltekenen, hoop ik ook met schilderen een gezicht invulling te kunnen geven. Een realistisch portret was wat hoog gegrepen maar een portret in één kleur moest lukken. Ik ging natuurlijk voor de moeilijke variant van een zelfportret. Wat niet helemaal goed lukte. Maar het begin is er. Denkt u alstublieft niet dat er wat mis is met mij!



Water en kaarsvet
We stortten ons nog een keer op water om te schilderen. Dit keer met een rotspartij, waartegen het water opspat. 
Door zowel uit te sparen als met een kaars over het papier te gaan (waar kaarsvet is, wordt geen verf opgenomen), was het de bedoeling om wilde golven te creëren. 
In mijn enthousiasme begon ik direct met de wassing voor de lucht en het water en had het kaarsvet op die plekken niet zoveel zin meer. Er viel immers niets meer uit te sparen? Mijn dikke en geribbelde papier leende zich sowieso niet zo goed voor kaarsvet.



Eenmaal klaar vond ik de dat de rotsen wel erg mooi in een ronding lagen. Ik maakte deze schildering dus thuis opnieuw. Hoe vaker je een onderwerp schildert, hoe beter het wordt, toch? Oefening baart kunst.
In de tweede schildering is de onderkant van de rotsen wel grillig, maar nu loopt de bovenkant erg rond. Bovendien lijkt het alsof je erg bovenop de rotsen kijkt, in plaats van er tegenaan. Het kaarsvet-idee is nu wel beter gelukt.
Wie weet schilder ik dit tafereel nog eens en gaat het dan helemaal goed met de rotsen. Driemaal is scheepsrecht, nietwaar?



Wit op wit
Eén van mijn medecursisten stelde voor om te experimenteren met het schilderen van witte voorwerpen. Want hoe schilder je die op wit papier? We deden een poging met een witte kruik. 


Hoe donkerder de achtergrond, hoe beter het voorwerp afsteekt. Mijn achtergrond (vooral die aan de linkerkant waar het licht op de pot valt) had veel donkerder gemogen. Aandachtspuntje voor een volgende keer. 

Eigen onderwerpen
Voor de laatste twee lessen mochten we zelf onderwerpen bedenken. Ik nam me voor om nog een keer iets met mist te doen (na de les van het voorjaar bleef het me intrigeren), te sponzen en te spatten. 
Voor de mist was ik te ongeduldig om te wachten tot de volgende les. Dit schilderij maakte ik tussen de lessen door thuis, naar aanleiding van een voorbeeld dat ik op YouTube vond. Dit had, achteraf gezien, niet in de les gekund omdat er in veel verschillende laagjes geschilderd wordt die tussendoor steeds helemaal droog moeten zijn. Ik ben er trots op!



Het sponzen en spatten deed ik in het onderstaande schilderij. Mijn bomen worden steeds beter!



Met nog één les te gaan was ik inmiddels door mijn onderwerpen en technieken heen die ik bedacht had voor de laatste lessen. Ik besloot het aquarelleren toe te passen op het modeltekenen. Dat was immers een nog niet uitgekomen wens van het voorjaar: 
"Een stille hoop van mij is dat ik door deze cursus wat losser word met mijn penselen en verf, zodat ik ze ook met het modeltekenen zal gaan gebruiken."
Ik nam twee van mijn beter gelukte modeltekeningen over op aquarelpapier. Deze voorbereiding was essentieel omdat ik tijdens de les geen model tot mijn beschikking had om te tekenen. Bovendien ging het om het schilderen, en niet om het tekenen. Do kon ik tijdens de les direct van start.




Hoewel ik ze redelijk gelukt vind (voor een eerste keer) is het niet zoals ik zou schilderen tijdens een sessie modeltekenen. Nu was het model al getekend, terwijl ik het liefst zou leren om direct met verf en penselen in de weer te gaan.

Terry Harrison
Ik herontdekte mijn penselenset van Terry Harrison, die ik al eerder aanschafte maar waar ik nog niet zoveel mee deed. Ik experimenteerde met de verschillende penselen. En uiteraard met het schilderen van bomen.






Dit belooft veel voor de volgende cursus. Want dat ik doorga met schilderen én met deze penselen is wel zeker!

2 opmerkingen:

  1. Oefening baart kunst Nicolette, veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Potsiedorie, jij hebt het in de vingers! Ik ben nog een aquarelbaby. Eigenlijk pas 4 of 5 dingen gemaakt. Maar ik vind het heerlijk. Naast mijn nog 10 andere hobby's :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.