zaterdag 12 april 2014

Tuimelteksten

Ik raakte met Dirk Winkel aan de praat toen we met de voorbereiding van dit magazine bezig waren en bijna zeker wisten dat het thema INSPIRATIE zou zijn. We lieten toevallig (?) op dezelfde tijd en op dezelfde plek onze honden uit. De honden werden al eerder geïnspireerd door elkaar en werden vriendjes. Met Dirk sprak ik nog niet eerder zo uitgebreid. 



Dirk vertelde mij over tuimeltekst.nl, een Stichting waarvan hij de voorzitter is. Tuimeltekst deelt elke dag inspirerende cadeautjes uit. Zoiets vraagt natuurlijk om een nader onderzoek!
Op de website van tuimeltekst.nl genoot ik van alle cadeautjes die ik daar vond. Ik nam in één keer een overdosis aan inspiratie tot mij en bedacht dat ik dat iedere dag wel wilde! Dat kon via de Facebookpagina van tuimeltekst, werd mij beloofd. Nu ontvang ik dus dagelijks een tuimeltekst die mij even een pas op de plaats doet maken en mij vaak een glimlach ontlokt.
Ik zocht Dirk op voor een gesprek aan zijn keukentafel want voor dit magazine wil ik wel meer weten over de Tuimelteksten.

De oorsprong
Dirk vertelt dat stichting tuimeltekst sinds het voorjaar van 2012 bestaat als onafhankelijke stichting. De tuimeltekstjes zelf bestaan al sinds april 2011 en waren slechts één van de uitingsvormen van Stichting Kerk zonder Grenzen. Dit is een niet-traditionele kerk door hun wat afwijkende vorm en invulling van de diensten. De Stichting tuimeltekst bestaat onafhankelijk van Kerk zonder Grenzen.

Het doel
In een tijd die vol mogelijkheden, snelle ontwikkelingen, verwarring en soms verwildering is een moment van rust om betekenis te geven soms een klein cadeautje. Dat probeert tuimeltekst.nl  elke dag opnieuw met teksten die je kunnen raken, misschien laten glimlachen, een (h)erkenning geven, je op een nieuw spoor zetten of je met dat andere oog laten kijken.
Tuimeltekst.nl laat zich inspireren door de zoektocht naar waarden die in het dagelijkse tumult verscholen liggen. Zoals bij elke zoektocht is ook hier de vraag van belang. Antwoorden komen dan vaak vanzelf.

Het maken van de teksten
De tuimelteksten worden bedacht door een redactieteam van vijf personen, bestaande uit drie predikanten, een theatermaker en een communicatieadviseur. Soms wordt er ook samengewerkt met taalkundigen. Het is dus een heel divers gezelschap dat de tuimelteksten bedenkt. Iedereen heeft in ieder geval iets met taal.

Ook volgers van de tuimelteksten op Twitter en Facebook mogen materiaal voor tuimelteksten indienen. Je kunt namelijk een potentiele zelfbedachte tuimeltekst insturen!
Een tuimeltekst moet voldoen aan een aantal criteria. Hij moet kort en krachtig zijn, onverwacht verrassend, waardoor hij ‘tuimelt’. Hij mag over allerhande onderwerpen gaan, maar thema’s als waarden, inspiratie, zelfinzicht of interactie sluiten het meest aan bij de doelstelling. 
Op de website kunnen inzenders een korte tuimel-les volgen over hoe een goede tuimeltekst samen te stellen. 
Als het redactieteam jouw tekst bewerkt en hij uiteindelijk heel anders wordt, wordt het een ‘gewone’ tuimeltekst. Als jouw tuimeltekst grotendeels in tact blijft, wordt je naam als volgt vermeld: ‘naar <<jouw naam>>’. Als je tekst in zijn geheel wordt overgenomen krijg jij alle credits en wordt  je naam erbij vermeld!

Op mijn vraag wie pogingen doen om hun naam onder een tuimeltekst te krijgen, kan Dirk geen concreet antwoord geven. De inzenders vinden het in ieder geval leuk om met taal bezig te zijn, en hun teksten hebben soms een spirituele of religieuze insteek. Dat is echter geen must. Hij ontvangt gemiddeld vijf tuimelteksten per week ‘van buiten’.

Onderscheidend
Er zijn legio websites waar je je kunt abonneren op leuke, inspirerende teksten, zoals bijvoorbeeld Loesje en Omdenken. Het onderscheid met die teksten is dat een tuimeltekst meestal over waarden gaat, met een paradox die stemt tot nadenken. Omdenken herformuleert een probleem vanuit organisatieoogpunt tot een uitdaging en Loesje speelt vaak met humor in op de actualiteit. Beiden zijn voor tuimelteksten minder relevant. Hoewel er soms ook tuimelteksten bedacht worden met een knipoog naar een actuele gebeurtenis. Een voorbeeld daarvan is de tekst die een week voor de kroning van Willem Alexander verscheen:

“Een koninklijke houding is niet aangeboren”

Of de tuimeltekst die daags na ophef veroorzakende uitspraken van Geert Wilders verscheen:

“Participatie of aparticipatie?”

Social Media
Mooie teksten verdienen aandacht. Ik vraag hoe tuimeltekst die aandacht vraagt. 
Social Media is daarbij heel belangrijk, vertelt Dirk. De tuimelteksten verschijnen dagelijks op Twitter en Facebook, waar ze veel worden geretweet (Twitter) en geliked en gedeeld (Facebook). Op die manier heeft een tuimeltekst een groot bereik en een gestaag groeiend aantal volgers.
Door een recente reclamecampagne op Facebook is het aantal volgers in korte tijd snel toegenomen en wedijvert nu met het aantal volgers op Twitter.

De tuimelteksten hebben in november 2012 tijdens de campagne ‘Hoezo armoede?’ gedurende twee weken ingelijst en op posterformaat op 250 NS-stations gehangen. Op een station konden meerdere, maar wel allemaal verschillende posters hangen. Misschien zag jij ze ook? 
Dat was een leuke actie, maar bleek te duur in verhouding tot het succes ervan. Het succes wordt uitgedrukt in het aantal nieuwe volgers. Op NS-stations kom je de posters dus helaas niet meer tegen. 

Pareltjes
Wat wel gebleven is, is de vormgeving van diverse tuimelteksten. Wanneer een tuimeltekst echt een ‘pareltje’ is, wordt hij door een vormgever voorzien van een mooie opmaak. Deze teksten vind je op de website in de tuimeltheek terug met een driehoekje erachter. Die openen in een mooie vormgeving en zijn uit te printen op A4-formaat of groter.

Ik vraag Dirk naar wat hij het mooiste ‘pareltje’ vond. Dat is de tekst:
“Wij wisten allemaal dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist. “
Uiteraard heeft deze Tuimeltekst ook zo’n mooie vormgeving.

Wat mij brengt tot de vraag of ik een tuimetekst - al dan niet met vormgeving - mag gebruiken als ik dat ook zo’n pareltje vindt. Bijvoorbeeld voor in dit magazine. Dirk beaamt dat alle tuimelteksten vrij te gebruiken zijn. Een bronvermelding is natuurlijk altijd prettig.

Nieuwe ontwikkelingen
Tijdens onze wandeling met de honden vertelde Dirk al kort over één van de nieuw plannen van met de tuimelteksten. Ik grijp mijn kans om daar nu meer over te weten te komen.
Eén van de nieuwe ontwikkelingen is namelijk tuimeltubes. Het zou leuk zijn als iemand de tuimelteksten kan voorzien van beelden, door middel van video of film. Er zijn contacten met een omroep die de filmpjes tussen de programma’s door wil uitzenden. Tot op heden werd echter nog niemand gevonden die de tuimelteksten goed in beeld bracht. Bij deze worden jullie als lezers uitgedaagd om de tuimelteksten te voorzien van beeldmateriaal. Neem contact op met tuimeltekst.nl als je creatieve ideeën hebt!

Er zijn nog meer ontwikkelingen gaande. Enkele maanden geleden werd namelijk de Facebookpagina tuimeltraining gelanceerd. Hier wordt - met behulp van meedenkers uit het veld - onderzocht hoe tuimelteksten inzetbaar zijn bij vergaderingen, coaching, training en opleiding.

Ook wordt er nagedacht over tuimeltales. Een tuimeltale is een verhaaltje van slechts vijf zinnen. Ondanks zijn lengte voldoet het aan alle eisen van een verhaal: het heeft een kop en een staart, een hoofdpersoon en er gebeurt iets.

De tumbletxts vormen een toekomstige uitdaging. Tuimeltekst.nl kijkt verder dan onze landsgrenzen en gaat internationaal. Er worden native speakers gezocht voor het vertalen van de teksten. Hiermee wordt geprobeerd een nog groter bereik te creëren. Reageer als jij die native speaker bent!

De tuimelapp zit al in het hoofd van Dirk, maar is er nog niet. Ik ben er zeker van dat die gaat komen. En wellicht worden de tuimelteksten op termijn wel gebundeld in bijvoorbeeld een scheurkalender.

Alle ideeën zijn welkom, dus als jij andere, leuke ideeën bedenkt met de tuimelteksten… voel je vrij om ze te delen!

Wie of wat inspireert Dirk zelf?
Deze vraag kan natuurlijk niet uitblijven in een magazine met een zelfde thema.

Wie?
Dirk vertelt dat hij vroeger veel samenwerkte met Hans Wijers, voormalig politicus. Hij bewonderde hem omdat hij zo enorm gewoon gebleven was. Daarnaast was hij recht door zee en zonder poeha. Wat in een wereld van politieke slangenkuilen en messen in de rug best knap was.
Ook Hans van Mierlo, eveneens voormalig politicus, vond Dirk een inspirerende persoon. Hij werd regelmatig geraakt door zijn visies op de samenleving.

Wat?
De boot die in Friesland ligt. Zodra Dirk op de boot is, ervaart hij rust. Even weg uit de hectiek van kinderen, school en werk. “Yes! Het goede seizoen breekt weer aan!”

Ik verheug me alvast op het volgende inspirerende cadeautje van tuimeltekst!

Internet: www.tuimeltekst.nl
Twitter: @tuimeltekst
Facebook: www.facebook.com/tuimeltekst


---XXX---

Deze tekst werd gepubliceerd in het voorjaarsnummer van het magazine van de LinkedIn groep 'Creëer je eigen werk', getiteld: EXPERT - Creeer je eigen voortgang.

1 opmerking:

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.