zondag 10 maart 2013

Verhaspelingen

Eens had ik een collega die mij regelmatig deed glimlachen.
Zij verhaspelde namelijk regelmatig uitdrukkingen. Je begreep uitstekend wat ze bedoelde, maar het was taaltechnisch niet correct. Hoewel haar uitspraken in de strikte definitie van het woord geen verhaspelingen zijn, schaar ik ze hier toch onder. Want ... "hoe je het ook wentelt of keert", het blijft vreemd als je iemand hoort zeggen dat ze "door het bos de bomen niet meer ziet".
Helaas werkte ik er niet lang genoeg om nog meer van dergelijke uitspraken "op te noteren".

Van enkele echte verhaspelingen die ik vanmiddag op internet tegenkwam, moest ik erg glimschateren.

Wat dacht je bijvoorbeeld van:
  • Oude vissen uit de sloot halen
  • Niet geschoten is altijd raak!
  • Dit steekt er met kop en schotel boven uit!
  • De witte prins op het paard
  • Hij heeft er geen boter, kaas en eieren van gegeten
  • Oost-west-as-best...
  • Je kon een speld in een hooiberg horen vallen
  • Iemand doodmaken met een blije mus
  • De alarmbellen gaan branden
  • Visuele cirkels
  • Iets of iemand in een zwart daglicht zetten
  • Uit de hand escaleren
  • Daar kraait geen hond naar
  • Zijn kop boven het maisveld uitsteken
  • De hete koeien uit het vuur halen
  • Dat werkt als een lap op een rode stier
  • Een wet van meten en persen
  • Smaakpupillen
  • Ik stond helemaal triplex
  • De onderste steen komt boven water
Ik had ze graag zelf bedacht, maar die die pluim mag ik mijzelf niet aanrekenen. Helaas....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.