dinsdag 26 maart 2013

Werken met licht en donker

Afgelopen twee lessen werkten we met licht en donker.
Met een extra lamp werd het model van de zijkant belicht. Aan ons de taak om dit creatief op papier te krijgen.

We begonnen zoals gebruikelijk met een aantal korte standen van 5 en 10 minuten. Deze tekening is er daar een van. Ik merk dat ik met de korte standen nog niet zoveel aandacht heb voor het licht en donker, maar vooral mijn best doe om het model in redelijke verhoudingen te schetsen.

Daarna werden de standen langer waardoor er meer tijd was voor details. En voor het licht en donker.
Dit was voor het eerst sinds tijden dat ik ruimte had voor zowel het hoofd als de voeten!


In de laatste les heb ik - net als met het boetseren van enkele weken geleden - geëxperimenteerd met een nieuwe techniek. Hoewel het een tekenles was, heb ik ditmaal geschilderd. Ik moest even slikken om het houtskoolstaafje los te laten. Of beter: mijn gum los te laten. Want verf is, in tegenstelling tot houtskool, niet meer te corrigeren als het eenmaal op het papier staat. Dat is niet meer weg te gummen als je kwast toch niet helemaal goed het papier raakte.

Voor de pauze hadden we een aantal korte en een paar wat langere standen. Die waren nog knap lastig. Ik begon dan ook met slechts twee kleuren: zwart en wit. Waarbij het wit voornamelijk diende om verkeerd geplaatste verfstreken te verdoezelen. Ik kon het toch niet laten...


Na de pauze ben ik met kleur in de weer gegaan. Blauw om de figuur op te zetten, geel voor de lichtplekken en rood voor de schaduwpartijen. Het deed me een beetje denken aan het schilderen op de kleuterschool. Alleen was het nu makkelijker om binnen de lijntjes te blijven. Maar ja, ik moest die lijntjes wel eerst zelf nog zetten!



De volgende stand heb ik in een andere kleuropzet geprobeerd. Opgezet in rood, met geel voor het licht en blauw voor de schaduwen. Weliswaar met dezelfde kleuren als die van de vorige stand, maar met een geheel ander resultaat. Rood is namelijk een warme kleur die wel voor huidskleur door kan gaan. Blauw is een koude kleur. Het werd dan ook een vreemde, koude tekening. Die kleurstelling is voor het werken met modellenvoor mij niet voor herhaling vatbaar.

Ik vind het leuk om te experimenteren met verschillende technieken. Als controlfreak kost het me grote moeite om het veilige en vertrouwde los te laten, maar het geeft me het gevoel dat er iets 'stroomt' en in beweging is. Leuk!

Voor Katrien: dank voor die laatste zetjes in de rug die je me elke keer geeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.