dinsdag 8 januari 2013

Uiterlijk vs uitstraling


Ik kijk de laatste tijd samen met mijn vriend M veel Scandinavische thrillers. Hij koopt deze series per seizoen, zodat we ze achter elkaar door kunnen kijken. Zo zagen we The Bridge voordat die op TV was. En nu zagen we (in krap 3 weken) drie seizoenen (lees: 40 afleveringen) van The Killing (Forbrydselen).

Het valt mij op dat een aantal van de acteurs uit deze serie voor mij bekende gezichten hebben.





Natuurlijk ken ik de acteurs niet persoonlijk, maar ze lijken te lijken op mensen uit mijn omgeving, veelal op oud-collega's. Ik heb me afgevraagd of dit te maken heeft omdat Scandinaviërs en Nederlanders van oorsprong van hetzelfde volk afstammen. Maar ik  geloof niet dat het daar aan ligt, en gezien vermenging van rassen en mobiliteit van mensen is dit ook niet hard te maken. Waarschijnlijk heeft dit meer te maken met uitstraling van de personen in kwestie dan met overeenkomstige gelaatstrekken. Hoewel eenzelfde huidskleur, haarkleur en coupe natuurlijk wel meewerken.
Ik heb wat foto's naast elkaar gezet. Dat was nog best lastig, want als de acteurs en collega's niet ongeveer naar dezelfde kant, of hetzelfde kijken, lijkt het direct alweer minder. Misschien ben ik de enige die de overeenkomsten ziet, maar ik vind het opvallend!




Sofie Gråbøl als Sara Lund vs. V.






Jonathan Spang als Kristoffer Kamper vs W.




Eén acteur doet mij sterk denken aan een vrouwelijke collega. Hier zal het dus echt wel om uitstraling gaan ......




Olaf Johannessen als premier Kamper vind ik wel lijken op Robbie Williams. Dat is dan weliswaar geen oud-collega, maar ik vind de overeenkomst treffend.






Een bevestiging dat het niet gaat om afstamming van hetzelfde ras, is dat ik steeds beelden van een andere oud-collega heb bij Omar Epps (dr. Eric Foreman in House M.D.) Die laatste is allesbehalve blank, zoals mijn collega.
Om nog even in 'House-sferen' te blijven: mijn personal trainer van een paar jaar geleden, vond ik erg veel gelijkenis hebben met dr. Robert Chase, ten tijde dat hij zijn wilde haren nog had ….. Je snapt dat ik uitkeek naar elke afspraak. Krachttraining samen met dr Chase, wie wil dat niet? 
Een andere oud-collega vind ik veel weg hebben van Liam Neeson:



Liam Neeson vs H.





Misschien is het een idee om met mijn oud-collega's een filmproductie te maken? Mocht het met onze film niets worden, dan kunnen zij in ieder geval fungeren als stand-in.

Zelfs mijn vriend M kwam me bekend voor toen ik hem leerde kennen. Destijds deed hij me erg aan een BN'er denken (nee, ik zeg niet wie, want nu zie ik die gelijkenis echt niet meer). Kennelijk was ik niet de enige. Want in de tijd dat hij op het Mediapark in Hilversum werkte werd hij regelmatig toegezwaaid door touringcars gevuld met beroepspubliek die ook die BN'er in hem dachten te zien. Maar misschien zwaai je op het Mediapark wel naar iedereen, in de hoop zelf gezien en ontdekt te worden?
Al met al denk ik dat het toch vooral om een blik, een oogopslag, om uitstraling gaat. Je kunt nog zo'n geweldig uiterlijk hebben, maar zonder uitstraling ben je nergens. Helemaal niet als acteur.
De laatste aflevering van The Killing, seizoen 3 staat voor vanavond op de planning. De ontknoping is dus nabij! V (alias Sara Lund) zal als inspecteur van de serie de dader niet zijn, maar W (alias het broertje van de president) zou best wel eens iets op zijn kerfstok kunnen hebben. Spannend!                 

(foto's geplaatst na toestemming oud-collega's)YizzFittYizzFitt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.