zaterdag 5 januari 2013

Vuurwerktroep

Het nieuwe jaar is alweer vijf dagen oud. Het is dus ook alweer vijf dagen geleden dat er officieel vuurwerk afgestoken mocht worden. Oke, een deel ging wat eerder of juist later de lucht in, maar het merendeel werd weggeknald op oudejaarsavond. Niets mis mee, maar aan mij niet besteed.

Het valt me op dat dit jaar mijn straat opvallend snel weer zijn oude aanblik had. Hulde aan de mensen die het zelf opruimden, en aan de gemeentereiniging die op nieuwjaarsdag al vroeg in de weer was. Af en toe zie ik her en der wat rode stokjes liggen. Die hoorden vermoed ik ook bij het vuurwerk. Er is dit jaar in ieder geval geen sprake van rood verpakkingsmateriaal dat na een regenbui in een rode drab verandert. De straat is weer bijna zo maagdelijk schoon, als ie voor oudejaarsavond ook was.

Er is echter een plek bij mij in de buurt, die kennelijk van niemand is, waar in ieder geval niemand zich verantwoordelijk voor voelt, en waar ook geen gemeentereiniging komt: het hondenlosloopgebied langs het kanaal. Daar, aan een dijkje langs dat kanaal, is een kruising van paden die verkozen werd tot ideale plek om vuurwerk af te steken. En de rotzooi te laten liggen.  Deze foto is van een paar dagen geleden; toen was de troep nog redelijk vers. Nu, op dag vijf, ligt het er nog steeds en krijg een steeds meer onbestemde kleur. Gelukkig werden er geen glazen flessen gebruikt bij het afsteken. Loslopende honden bezeren zich er dus - gelukkig - niet aan rondslingerende glasscherven.
 
Waarom namen de vuurwerkafstekers niet even zelf de moeite om hun troep op te ruimen?  Het zijn vast geen hondeneigenaren. Natuurlijk kan ik zelf met een vuilniszak en bezem in de weer om die troep waar ik me aan erger, op te ruimen. Dat ga ik misschien ook nog wel een keer doen. Maar eigelijk zou dat niet nodig moeten zijn.
Je mag best genieten van iets en er rode konen van krijgen, maar laat de rotzooi dan niet achter voor een ander!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.