maandag 9 september 2013

Duisternis - achter de schermen

Mijn vriend is cameraman bij een filmproductie, genaamd Duisternis. Hierdoor kon ik me makkelijk aanbieden als floor- en cateringassistent. Ik ben er dus voor de verzorging van de innerlijke mens en hand- en spandiensten. We hebben de eerste draaidagen achter de rug en deze ervaring is erg leuk. Er wordt hard gewerkt en subliem geacteerd.

Duisternis is een low- (of beter: no-) budgetfilm. Iedereen werkt belangeloos mee, zowel de crew als de acteurs. De opnames worden nog deze maand afgerond en de première staat op de rol voor 2014. De film zal worden vertoond worden op filmfestivals en bij bewezen kwaliteit op RTV Utrecht, onze lokale televisiezender.

Duisternis is een thriller die zich afspeelt in het donker van Utrecht. Zoals gezegd is het een lowbudgetproductie. Er is dus geen budget, op enkele nog aan te vragen subsidies na. Het vinden van de diverse locaties was nog best een klus voor de regisseur omdat daar dus ook geen budget voor is. Huiskamers, slaapkamers en badkamers waren niet het probleem, maar de meer 'officiële' locaties zoals het ziekenhuis en politiebureau vormden een grotere uitdaging.

Afgelopen weekend vonden de opnames plaats in onder andere het ziekenhuis en het politiebureau.
Een echte ziekenhuiskamer was helaas niet kosteloos beschikbaar. Een leegstaande kamer in een verzorgingshuis bood echter uitkomst. Dokters- en verpleegstersuniformen en -attributen waren vrij gemakkelijk te verkrijgen. Al met al zag het er tijdens de opnames gelikt uit:


Ik mocht ook figurant zijn en werd samen met andere figuranten voor de ingang van het verzorgingshuis gepositioneerd. Hiermee werd de gemiddelde leeftijd van de in- en uitlopende bezoekers van dit 'ziekenhuis' vanzelfsprekend aanzienlijk verlaagd!
 
Foto: Egelantier VideoProductions
Als politiebureau fungeerde een kantoor van een bekende van de regisseur. We mochten daar twee kamers gebruiken. Hier een afbeelding van rechercheur Sanders die Tess (het centrale personage) ondervraagt:


Net echt, toch?

Zondag werden onder andere telefoongesprekken opgenomen van Tess met achtereenvolgens een collega van kantoor, haar vader, de receptioniste van het politiebureau en de rechercheur. Om het voor Marjolein, de actrice die de rol van Tess speelt, realistisch te maken, fungeerde ik als haar gesprekspartner aan de andere kant van de lijn. Ik zat in een kamer op de bovenverdieping en we hadden echt telefonisch contact. Tussen de shots door bleef de lijn open dus ik kon van afstand horen wat zich beneden afspeelde. Het was grappig om daarna de beelden terug te zien zoals die waren opgenomen terwijl wij in gesprek waren. Mijn stem is niet hoorbaar en ik ben niet zichtbaar maar ik zo heb ik toch ook een klein rolletje in de film. Een klein maar belangrijk rolletje!

Er vond ook een opname plaats in een rijdende auto waarin Tess een gesprek voert met Bram en Roos. Natuurlijk kon alleen de cameraman als 'extra passagier' mee in de auto. Bij ons als toeschouwers steeg de spanning als wij de auto alwéér voorbij zagen komen voor nóg een extra rondje. Er waren minimaal 10 rondjes nodig voordat alle opnames gelukt waren, maar al die rondjes waren de moeite waard!

Foto: Egelantier VideoProductions
We hebben nog drie weekenden met opnames te gaan. Ik vind het interessant om te zien wat er allemaal komt kijken bij filmopnames. Dat je als kijker soms voor het lapje wordt gehouden, dat wist ik al, maar het is grappig om te zien hoe het in elkaar steekt. Ook bij deze film.

Crew en acteurs werken nauw met elkaar samen. Het script is natuurlijk leidend maar tijdens het repeteren van de scenes wordt het regelmatig ter plekke bijgeschaafd. Alles uiteraard in overleg met de regisseur. Je trekt zo'n hele dag samen op en bent samen veel aan het wachten. Dan ontstaan leuke gesprekken waar ik veel van leer.

Ik ben benieuwd wat er verder nog allemaal gaat gebeuren en waarvoor ik nog meer ingezet ga worden!

Lees hier meer informatie over het verhaal van de film en de cast.

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke en boeiende ervaring lijkt het me. Zo komt het over na wat je allemaal opschrijft. Meeslepend geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, voor mij was het gewoon hard werken, maar wel met plezier. En natuurlijk rondje na rondje rijden en af en toe bijna in de kramp schieten....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om op deze manier alles te kunnen mee beleven als moeder van Tess groeten Petra Top.

      Verwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.