donderdag 26 september 2013

Werken met schaduwen

De cursus 'Werken naar model' is weer van start gegaan.

Ik merk dat het scheelt dat ik tijdens de zomerstop ben blijven tekenen, zij het met andersoortige modellen dan we in deze cursus gewend zijn. Zie daarvoor hier wat voorbeelden. Natuurlijk kost het elke keer weer moeite om er 'in' te komen, maar ik merk dat dat nu steeds sneller gaat. En het is weer gewoon leuk om te doen.


Het laatste deel van de twee lessen hebben we gewerkt met licht en donker, of beter: licht en schaduwen. Met behulp van een bouwlamp werd het model zo uitgelicht dat er schaduwpartijen ontstonden, die ook op ons papier moesten ontstaan.



Het goed gelukte hoofd op deze tekening is een toevalstreffer. Hoewel het niet op het model lijkt, vind ik het wel een mooie getekende kop. Zo wil ik er per ongeluk wel meer tekenen!


De lessen duren ruim twee uur per keer. Na twee uur staand achter een ezel werken, had ik altijd erge last van mijn rug. Bij het tekenen in de dierentuin heb ik ervaren dat het zittend ook relaxt tekent, méér dan staand achter een ezel. In plaats van losse vellen gebruik ik dan een dummy-boek van A4 formaat. Ik teken nu zittend en kocht ook zo'n dummy voor deze lessen. De lessen kunnen me nu niet lang genoeg duren!
Mijn medecursisten vroegen mij of het niet vervelend is om in zo'n boek te priegelen want het is zoveel kleiner dan de gebruikte losse vellen papier. Op dat veel grotere formaat vielen ook het hoofd en de voeten regelmatig weg. Het ligt dus niet aan de grootte van het papier, da's een hele geruststelling voor mij. Ik start gewoon steeds te enthousiast zonder eerst enkele basislijnen voor de verhoudingen uit te zetten.


Als ik zittend teken bevind ik mij min of meer op ooghoogte met het model dat juist wat hoger, op een podium, zit of staat. Het geeft in ieder geval een ander perspectief dan toen ik staand achter een ezel werkte.
In onderstaande tekening lag het model plat op het podium terwijl ik aan haar voeten zat.



Soms zit je even 'vast' met een tekening. Dan zie je wel dat er iets niet klopt, maar wat dat dan precies is krijg je niet duidelijk. Katrien, de docente, gaf ons de tip om in zo'n geval de tekening eens in een spiegel te bekijken, of om het papier 180 graden te draaien.
Bij bovenstaande laatste pose had een cursist het model in een vooraanzicht getekend. Toen we de tekening een kwartslag draaiden, werd ineens een ingewikkelde yoga-houding zichtbaar waarin het model op haar hoofd stond, ondersteund door haar ellebogen, met een knie gebogen, enigszins opzij en naar links en naar voren geleund! Kun je het je voorstellen? Ik had altijd al bewondering voor de modellen in onze cursus, maar dat is nu heel erg gegroeid!

Ik merk dat ik nog een paar dagen op een wolkje zit als ik tijdens zo'n les leuke dingen op papier heb gekregen. En dat lukte aardig tijdens de eerste twee lessen!

1 opmerking:

  1. Hoi, je kan zien dat je deze zomer in de dierentuin gewerkt hebt,
    Groetjes ML

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.